Søvnbehov for en meget aktiv dreng ...

18. december 2008

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Søvnbehov for en meget aktiv dreng ...

Hej Helen,

Uha – nu er den igen gal. Efter at have brugt et af dine råd herinde omkring putning, og det virkede super – er vi nu begyndt at få problemerne igen.

Indtil for en lille måned siden var der absolut ingen problemer med putningen af vores søn. Det tog 10-30 min. og uden brok eller lign. og han sov hele natten kun sjældent afbrudt af at ville have lidt trøst eller vand. Han er super glad for sin seng (juniorseng), og vil gerne i nattøjet om aftenen.

Lige pludselig gik vi fra at kunne putte i løbet af relativ kort tid omkring kl. 19, til at putningen kunne tage op mod 2 timer. Han ville bare ikke sove, og selvom vi kørte de samme rutiner og lod ham vide at vi var der (lys, dør på klem og larm) – så nægtede han pure at lægge sig til at sove.

Derfor søgte jeg lidt herinde, og afprøvede et af dine råd til et forældrepar i samme situation.

Vi begrænsede hans lur i vuggestuen til max. 2 timer – han sover ca. 1½ time for det meste – og vi trak putningen til kl. 21.00 således at han skulle ligge i sengen kl. 21. Derfra gik vi fra at puttetide var 2 timer til max. 15 min i løbet af 2 dage – og han sov godt om natten. Vi står normalt op kl. 6. Han var lidt træt den første uge, men ellers var der ikke nogen problemer. Vi rykkede langsomt puttetiden til kl. 20 – og det fungerede super! Lige indtil for nogle dage siden…

I sidste uge var vi ramt af Hånd, fod og mundsygdommen, hvor han ikke var i vuggestue – så vi var hjemme og hygge så meget det nu var muligt. Sygdommen var relativt hurtigt overstået, og han kom i vuggestue i mandags.

Fra at være en engel om aftnen ved puttetid, der er glad for sin seng, selv kravler op i den og tager dyne på, og falder i søvn ...

Annonce

... inden for 10-15 min. – vil han nu ikke i seng. Nattøjet og tandbørstning går ok, men sove vil han ikke. Vi har rykket hans puttetid til senest kl. 21 – og så tager vi en føler på hvornår han er træt. Han er ikke sur om aftnen, men leger glad og hygger sig. Vi står så stadig op kl. 6 – og det er tit at han vågner selv. I vuggestuen sover han stadig max. 2 timer, men som regel ligger luren på 1½ time. Nogen dage kan han godt sove til kl. 7 – men det er ikke tit det sker.

Det skal så lige nævnes at han aldrig har haft det store søvnbehov. Da han var 10. mdr. var det kun nødvendigt med en lur, da han ellers kun sjat-sov (30-40 min) om dagen, og sov dårligt om natten. Hans lurer om dagen har aldrig været meget længere end 1-1½ time – 2 timer når det går højt. Sover han mere, er det meget usædvanligt, og så er det fordi han er ved at blive syg. Jeg sov heller ikke meget som barn, men dog mere end min søn.

Vi har også endelig fået udredet hvad der er sket, siden at han har haft gentagne dårlig mave gennem 8-9 måneder og ikke voksede. Han har haft en colibakterie-infektion (Epec), som han nu er i behandling for med Symbioplex. Han er erklæret rask og skal nu have genopbygget sin tarmflora vha. en 3. Mdr. kur med Symbioplex. Den slutter 8. januar.

Allerede nu sker der store ting – han spiser med stor appetit, vokser og er vokset meget det sidste stykke tid, kan flere og flere ting og er i det hele taget en glad dreng med nysgerrighed og mod på livet. Han sover også godt… men han er blevet svær at putte.

Hvad skal vi gøre? Er hans reelle søvnbehov kun 10-12 timer allerede på nuværende tidspunkt? Er han et lærkebarn eller uglebarn – eller mandagsbarn??? Puha…

Hilsen Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene