Sprog, te, pebernødder og søvn

18. december 2008

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Sprog, te, pebernødder og søvn

Hej Helen.

Så skriver jeg igen med nye og gamle spørgsmål. Mine tvillinger er nu blevet 16 måneder (født til tiden, fin fødselsvægt begge to), og så dukker der nye spørgsmål op:

1) De er ikke rigtig begyndt at tale endnu. Den ene dreng kan sige "hov" og "ae-ae" (når man aer nogen over håret fx), og den anden dreng kan sige "ae-ae" og "mam-ma" som han typisk siger når han spiser. Vi træner rigtig meget med dem, taler med dem, kigger i bøger, gentager ord osv., men der sker ikke så meget. Skal jeg være bekymret? De er både drenge og tvillinger, så måske kan man forvente en lidt forsinket sprogudvikling. De forstår mange ord: Vinke, hoppe, danse, Teletubbies (går hen til fjernsynet), næse (peger på næsen), slut/færdig (slår ud med armene), og de er gode til at slukke køkkenuret, når det bibber, så hørelsen fejler ikke noget. De har aldrig haft øreinfektioner eller andre øreproblemer.

2) Jeg hentede dem i vuggestue en dag, hvor de sad og spiste pebernødder til mine store overraskelse. Er pebernødder ikke farlige for så små børn at spise? Kan de ikke få dem galt i halsen?

3) Jeg drikker selv grøn the, som jo skulle have en gavnlig virkning på immunforsvaret. Kan jeg give drengene en lille kop grøn the med lidt honning i dagligt? Der er jo ikke koffein i grøn ...

Annonce

... the.

4) Og så endelig til det svære spørgsmål: Vi er ikke nået et hak videre i deres dårlige sovevaner. Lige som vi skulle til at gøre en kæmpe indsats, blev den ene dreng syg og røg på hospitalet med 40.5 i feber og krampelignende bevægelser. Heldigvis var det ikke noget farligt. Men han var syg i 5 dage og sov derfor i vores seng, så jeg kunne holde øje med hans kramper. Og nu vil han ikke tilbage i sin egen seng.

Vi kan godt få ham lagt til ro i sengen, men 2-3 timer efter vågner han og skriger, indtil han kommer op. Jeg har forsøgt at sidde ved siden af ham og tale til ham, tage ham op og lægge ham ned igen, gå ind og ud-metoden, hente vand/mælk, synge for ham, men han græder bare videre helt utrøsteligt op til en time, så han helt mister stemmen. Den anden dreng har samme problem - når han har sovet et par timer, vågner han og vil op og sove hos os og kan græde op til en time, indtil vi tager ham op. Vi har også forsøgt at gå lidt rundt med dem i armene, men det er de ikke interesseret i. Hvis vi forsøger at lægge dem tilbage i seng, efter de er faldet til ro i vores seng, vågner de med det samme. Hvordan får vi brudt de dårlige mønstre?

Sidst, men ikke mindst: Rigtig glædelig jul og tak for de mange gode råd i det forgangne år :-)

Med venlig hilsen
Tvillingemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin