Brev:
Sprog, te, pebernødder og søvn
18. december 2008
Alder:
16 mdr.
Sprog, te, pebernødder og søvn
Hej Helen.
Så skriver jeg igen med nye og gamle spørgsmål. Mine tvillinger er nu blevet 16 måneder (født til tiden, fin fødselsvægt begge to), og så dukker der nye spørgsmål op:
1) De er ikke rigtig begyndt at tale endnu. Den ene dreng kan sige "hov" og "ae-ae" (når man aer nogen over håret fx), og den anden dreng kan sige "ae-ae" og "mam-ma" som han typisk siger når han spiser. Vi træner rigtig meget med dem, taler med dem, kigger i bøger, gentager ord osv., men der sker ikke så meget. Skal jeg være bekymret? De er både drenge og tvillinger, så måske kan man forvente en lidt forsinket sprogudvikling. De forstår mange ord: Vinke, hoppe, danse, Teletubbies (går hen til fjernsynet), næse (peger på næsen), slut/færdig (slår ud med armene), og de er gode til at slukke køkkenuret, når det bibber, så hørelsen fejler ikke noget. De har aldrig haft øreinfektioner eller andre øreproblemer.
2) Jeg hentede dem i vuggestue en dag, hvor de sad og spiste pebernødder til mine store overraskelse. Er pebernødder ikke farlige for så små børn at spise? Kan de ikke få dem galt i halsen?
3) Jeg drikker selv grøn the, som jo skulle have en gavnlig virkning på immunforsvaret. Kan jeg give drengene en lille kop grøn the med lidt honning i dagligt? Der er jo ikke koffein i grøn the.
4) Og så endelig til det svære spørgsmål: Vi er ikke nået et hak videre i deres dårlige sovevaner. Lige som vi skulle til at gøre en kæmpe indsats, blev den ene dreng syg og røg på hospitalet med 40.5 i feber og krampelignende bevægelser. Heldigvis var det ikke noget farligt. Men han var syg i 5 dage og sov derfor i vores seng, så jeg kunne holde øje med hans kramper. Og nu vil han ikke tilbage i sin egen seng.
Vi kan godt få ham lagt til ro i sengen, men 2-3 timer efter vågner han og skriger, indtil han kommer op. Jeg har forsøgt at sidde ved siden af ham og tale til ham, tage ham op og lægge ham ned igen, gå ind og ud-metoden, hente vand/mælk, synge for ham, men han græder bare videre helt utrøsteligt op til en time, så han helt mister stemmen. Den anden dreng har samme problem - når han har sovet et par timer, vågner han og vil op og sove hos os og kan græde op til en time, indtil vi tager ham op. Vi har også forsøgt at gå lidt rundt med dem i armene, men det er de ikke interesseret i. Hvis vi forsøger at lægge dem tilbage i seng, efter de er faldet til ro i vores seng, vågner de med det samme. Hvordan får vi brudt de dårlige mønstre?
Sidst, men ikke mindst: Rigtig glædelig jul og tak for de mange gode råd i det forgangne år :-)
Med venlig hilsen
Tvillingemor