Svar: Vågner om natten og vil ikke spise grøntsager

15. december 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære KJ

Det lyder som om at jeres dreng er udhvilet og ikke har behov for at sove mere, når han vågner og gerne vil lege om natten. Han er jo som du skriver, ikke ked af det, virker ikke sulten eller ulykkelig - han er bare udhvilet på det tidspunkt og behøver ikke sove i 1½ times tid, og derefter er han så træt igen ...

Det tyder derfor på, at jeres dreng sover for meget om dagen og derfor ikke kan sove om natten. Det kan godt ske, fordi barnet naturligt vil forsøge at indhente det forsømte i dagtimerne og derfor måske lige sover lidt ekstra - men det ændrer jo så ikke ved problemerne om natten. Vi har alle kun brug for en vis mængde søvn i løbet af et døgn, vi sover når vi er trætte og vågner, når vi ikke behøver sove mere.

Med den alder jeres dreng har nu, så kunne det være passende, at han kun sov en lur dagligt. Det kunne være en middagslur fra f.eks. kl. 12-14. I kan forsøge om en sådan rytme kunne være god og så introducere dette i juleferien ...

Med hensyn til indtag af grøntsager kontra danone yoghurt og æbleskiver, så er der jo ikke noget at sige til, at han vælger de søde og fravælger det grønne, hvis han har den mulighed ... I er derfor nødt til at sørge for, at han ikke tilbydes kost, som ikke er lødig for ham og passende til hans alder. Det er fint at I to gange i december køber æbleskiver og hygger jer ...

Annonce

... med det en eftermiddag, men det er ikke noget der bør bruges som dessert flere gange om ugen.

Det samme gælder små danone yoghurt. De er så fyldt med sukker, at de tæller for at være slik og faktisk har meget lidt med yoghurt at gøre ...

Det er meget vigtigt at I forsøger kun at tilbyde sunde fødevarer og har han brug for et supplement til sin aftensmad inden han går i seng, så kan han få en grovbolle, en portion havregrød eller måske lidt gammeldags frugtgrød med mælk, hvis det en dag skal være lidt mere sødt og lækkert.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Man kan ofte få børn til at spise lidt grøntsager ved at tilbyde det til frokost. Det kan være kogte ærter, majs, gulerod. Også rød peberfrugt, avokado, agurk, tomat og lignende kan bruges til frokost. Derudover hjælper det nogle gange at tilbyde barnet lidt sovs eller lidt dressing som grøntsagerne kan dyppes i - det kan gøre det lidt sjovere at spise dem.

Og så må man jo også nogle gange snyde barnet lidt. Det kan være ved at bage boller og komme gulerødder eller spinat i bollerne. Det kan også være ved at komme grøntsager i kødsovsen, når man laver spaghetti med kødsovs, lasagne eller lignende, som børn jo ofte godt kan lide. Der kan godt skjules lidt grøntsager i maden på den måde og sådan må det nogle gange være.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god jul.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder