Svar: Vågner om natten og vil ikke spise grøntsager
15. december 2008
Alder:
13 mdr.
Kære KJ
Det lyder som om at jeres dreng er udhvilet og ikke har behov for at sove mere, når han vågner og gerne vil lege om natten. Han er jo som du skriver, ikke ked af det, virker ikke sulten eller ulykkelig - han er bare udhvilet på det tidspunkt og behøver ikke sove i 1½ times tid, og derefter er han så træt igen ...
Det tyder derfor på, at jeres dreng sover for meget om dagen og derfor ikke kan sove om natten. Det kan godt ske, fordi barnet naturligt vil forsøge at indhente det forsømte i dagtimerne og derfor måske lige sover lidt ekstra - men det ændrer jo så ikke ved problemerne om natten. Vi har alle kun brug for en vis mængde søvn i løbet af et døgn, vi sover når vi er trætte og vågner, når vi ikke behøver sove mere.
Med den alder jeres dreng har nu, så kunne det være passende, at han kun sov en lur dagligt. Det kunne være en middagslur fra f.eks. kl. 12-14. I kan forsøge om en sådan rytme kunne være god og så introducere dette i juleferien ...
Med hensyn til indtag af grøntsager kontra danone yoghurt og æbleskiver, så er der jo ikke noget at sige til, at han vælger de søde og fravælger det grønne, hvis han har den mulighed ... I er derfor nødt til at sørge for, at han ikke tilbydes kost, som ikke er lødig for ham og passende til hans alder. Det er fint at I to gange i december køber æbleskiver og hygger jer med det en eftermiddag, men det er ikke noget der bør bruges som dessert flere gange om ugen.
Det samme gælder små danone yoghurt. De er så fyldt med sukker, at de tæller for at være slik og faktisk har meget lidt med yoghurt at gøre ...
Det er meget vigtigt at I forsøger kun at tilbyde sunde fødevarer og har han brug for et supplement til sin aftensmad inden han går i seng, så kan han få en grovbolle, en portion havregrød eller måske lidt gammeldags frugtgrød med mælk, hvis det en dag skal være lidt mere sødt og lækkert.
Man kan ofte få børn til at spise lidt grøntsager ved at tilbyde det til frokost. Det kan være kogte ærter, majs, gulerod. Også rød peberfrugt, avokado, agurk, tomat og lignende kan bruges til frokost. Derudover hjælper det nogle gange at tilbyde barnet lidt sovs eller lidt dressing som grøntsagerne kan dyppes i - det kan gøre det lidt sjovere at spise dem.
Og så må man jo også nogle gange snyde barnet lidt. Det kan være ved at bage boller og komme gulerødder eller spinat i bollerne. Det kan også være ved at komme grøntsager i kødsovsen, når man laver spaghetti med kødsovs, lasagne eller lignende, som børn jo ofte godt kan lide. Der kan godt skjules lidt grøntsager i maden på den måde og sådan må det nogle gange være.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske