Brev:
Vil ikke falde i søvn om aftenen og sover ofte dårligt om natten
15. december 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Helen,
Vores søn er 11 mdr. Han er for tidligt født (6 uger) og vejede 1900 gram. Nu er han over 8 kg. er super glad - der er totalt tons på om dagen - og han trives godt og spiser rigtig flot og varieret.
Han har hidtil sovet fantastisk - jeg har ammet ham indtil han var 8m. Han lærte først at tage flaske på det tidspunkt. Nu får han 1-2 flasker om dagen og én til natten. Den sidste 1 1/2 mdr. er det gået rigtig dårligt med at sove og med at falde i søvn. Af og til er jeg nødt til at give ham en flaske om natten, som han tager i ét hug - uden det påvirker hans appetit om dagen. Han sover i vores soveværelse - vi har ikke noget værelse til ham - og får det ikke inden for det næste års tid. Han flipper helt ud når vi lægger ham i tremmesengen.
Han rejser sig op, smider sutten på gulvet og græder hjerteskærende. Hvis jeg tager ham op stopper han, men hvis jeg går rundt med ham flitser han og hvis jeg lægger mig ned sammen med ham i vores seng - karter han rundt i sengen og jeg er nødt til at holde ham fast for at han ikke styrter ned. Det tager mellem 3 kvarter og 2 timer om aftenen og jeg er helt smadret. Især fordi han ofte vågner om natten og kan have svært ved at falde til ro igen (nogle gange 1 time..).
Dertil skal det dog siges, at vi indimellem (men sjældent) er heldige at han falder i søvn selv i sin seng og sover helt igennem. Men jeg kan ikke gennemskue, hvad det er, der skal til. Om dagen sover han fantastisk - 2 timer om formiddagen og 1 -2 timer om eftermiddagen. Han er ikke startet vuggestue endnu, men er hjemme hos sin far, som er på barsel. Han er rigtig farsyg nu, men glad for os begge om aftenen, så det er ligegyldigt, hvem af os der lægger ham.
Han er rigtig glad, sød og kærlig om dagen - sund og rask - kravler rundt og rejser sig op hvor det er muligt - klapper, snakker og griner. Han hader bare det aften show - og det gør vi snart også, for det har stået på for længe (i øvrigt er jeg gravid igen, og det hjælper ikke på trætheden..;o)..). Håber du har et godt råd.
Med venlig hilsen
mor til snart to