Vil ikke falde i søvn om aftenen og sover ofte dårligt om natten

15. december 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Vil ikke falde i søvn om aftenen og sover ofte dårligt om natten

Kære Helen,

Vores søn er 11 mdr. Han er for tidligt født (6 uger) og vejede 1900 gram. Nu er han over 8 kg. er super glad - der er totalt tons på om dagen - og han trives godt og spiser rigtig flot og varieret.

Han har hidtil sovet fantastisk - jeg har ammet ham indtil han var 8m. Han lærte først at tage flaske på det tidspunkt. Nu får han 1-2 flasker om dagen og én til natten. Den sidste 1 1/2 mdr. er det gået rigtig dårligt med at sove og med at falde i søvn. Af og til er jeg nødt til at give ham en flaske om natten, som han tager i ét hug - uden det påvirker hans appetit om dagen. Han sover i vores soveværelse - vi har ikke noget værelse til ham - og får det ikke inden for det næste års tid. Han flipper helt ud når vi lægger ham i tremmesengen.

Han rejser sig op, smider sutten på gulvet og græder hjerteskærende. Hvis jeg tager ham op stopper han, men hvis jeg går rundt med ham flitser han og hvis jeg lægger mig ned sammen med ham i vores seng - karter han rundt i sengen og jeg er nødt til at holde ham fast for ...

Annonce

... at han ikke styrter ned. Det tager mellem 3 kvarter og 2 timer om aftenen og jeg er helt smadret. Især fordi han ofte vågner om natten og kan have svært ved at falde til ro igen (nogle gange 1 time..).

Dertil skal det dog siges, at vi indimellem (men sjældent) er heldige at han falder i søvn selv i sin seng og sover helt igennem. Men jeg kan ikke gennemskue, hvad det er, der skal til. Om dagen sover han fantastisk - 2 timer om formiddagen og 1 -2 timer om eftermiddagen. Han er ikke startet vuggestue endnu, men er hjemme hos sin far, som er på barsel. Han er rigtig farsyg nu, men glad for os begge om aftenen, så det er ligegyldigt, hvem af os der lægger ham.

Han er rigtig glad, sød og kærlig om dagen - sund og rask - kravler rundt og rejser sig op hvor det er muligt - klapper, snakker og griner. Han hader bare det aften show - og det gør vi snart også, for det har stået på for længe (i øvrigt er jeg gravid igen, og det hjælper ikke på trætheden..;o)..). Håber du har et godt råd.

Med venlig hilsen
mor til snart to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)