Svar: Hård mave - jeg har prøvet lidt af hvert

15. december 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det lyder umiddelbart som en rigtig god idé, at få lidt ekstra væske i din dreng. Han er jo en stor dreng, så han har behov for en del :o)

Det er derfor rigtig fint, at du forsøger at tilbyde ham vand af kop til maden og der er ikke så meget andet at gøre, end at blive ved og ved - øvelse gør mester.

Derudover tænker jeg, at det er fint at du udnytter at han vil drikke af flaske, også selvom det er kamillete han drikker. Lige præcis her, må kamillete være at foretrække frem for ingen væske - det er jo ikke store mængder du giver ham, han får stadig sit behov for mælk dækket hos dig og han spiser også skemad, så det er et spørgsmål om at han via flasken tilbydes lidt ekstra indtil han lærer at drikke af kop og det er okay.

For at gøre smagen af vand lidt mere interessant i starten, så kan du sagtens lave det som lidt tynd kamillete, du kan også komme et par skiver appelsin eller citron i vandet for at give lidt smag. Jeg synes ikke du skal give ham saftevand, han skal lære at drikke rigtig vand fra hanen.

Men derudover så tænker jeg også at du skal holde din drengs mave igang via kosten han indtager og det er rigtig fint at tilbyde ham sveskemos, ferskenmos eller lignende på grøden dagligt. Derudover er det vigtigt at du giver ham grøntsagsmos og i takt med at han bliver ældre, kan du variere tilbuddet af grøntsager mere og mere. ...

Annonce

... Således vil du efter 6 måneders alderen kunne tilbyde meget større variation af både grød og grøntsager og det må alt andet lige hjælpe på hans mave.

Du har en vigtig pointe omkring manglede fedtstof i grød og mos og hvorvidt dette kan spille ind. Jeg synes ikke du skal undvære fedtstof i skemaden. Han har behov for det fedtstof også selvom han vejer 12 kg. Det er en flot vægt, han stortrives på din mælk, men han skal stadig have fedt i grød og mos medmindre du laver maden udelukkende på modermælkserstatning. Hvis du ikke gør dette, så bør du tilsætte en tsk fedtstof til hver portion mad.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Tilsætning af fedtstof handler om at små børn simpelthen ikke er i stand til at indtage så store mængder mad, som de egentlig har behov for, hvis deres energibehov skal dækkes. De vokser rigtig meget det første år og de udvikler sig enormt. Samtidig har deres hjerne brug for en del fedt for at udvikle sig og derfor skal der ekstra fedstof i maden - også selvom man ammer og har rigtig godt med mælk :o)

Så fedtstof i maden og i takt med at han bliver ældre, så mere og mere variation i tilbudet af mad, grødtyper, grønsagsvariation, forskellige typer frugtmos osv. Vand af kop i det omfang han kan, han er stadig så lille at han skal have lidt tid, evt. supplere med lidt kamillete på flaske og så amme, som du plejer :o)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor