Svar: Hård mave, sidde selv og vandvorter
8. december 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med jer
Det lyder som en god idé at fortsætte lidt med mos som supplement til familiemaden, så I er sikre på at jeres datter får sit behov for diverse mineraler, vitaminer osv. fint dækket. Derudover tænker jeg at det er fint at supplere for at dække hendes energibehov og så må det alt andet lige også spille positivt ind på hendes mave ...
Det er som I skriver, sandsynligvis på grund af sparsomt væskeindtag, at jeres datter har problemer med hård mave og det lyder umiddelbart som om I gør, hvad I kan. Da hun stadig får flaske og måske er glad for denne, så kunne man overveje, om hun skulle tilbydes en flaske vand som ekstra tilskud. Det kunne være en måde at få 100-150ml ekstra væske i hende. Det kunne være almindelig vand, det kunne også være lidt te, hvis hun kan lide dette ...
Det er fint at I tilbyder hende kalk og multivitamin, I må dog spørge på apoteket, hvad muligheder der er i forhold til smag osv. Ellers tænker jeg at I måske kan give dem sammen med lidt frugtmos - det må kunne tage noget af den syntetiske smag. Frugtmos er generelt også godt til at holde maven igang - både sveskemos og også hele svesker, som I har held med at bruge. Jeg kan umiddelbart ikke se nogen problemer i at I giver hende lidt svesker dagligt.
Hold igen med banan, som på nogle børn kan virke lidt forstoppende og giv i stedet svesker, abrikoser, appelsiner, melon, fersken, blommer og lignende lidt blødere og mere vandholdige frugter. Også bær kan være en rigtig god idé.
Men hensyn til mælk, så er det rigtigt, at nogle forældre nogle gange oplever at komælk kan virke lidt forstoppende. Nogle gange er der forskel på hvorvidt man giver letmælk eller sødmælk - I kan prøve jer lidt frem.
Vandvorter smitter meget, det smitter ikke bare andre (andre børn eller jer), men barnet smitter også sig selv. Hvis jeres datter piller i en vandvorte og derefter rører sig selv et andet sted på kroppen, så vil hun kunne påføre smitten til det sted. Derfor er det ikke usædvanligt at se flere vandvorter ved siden af hinanden. Vandvorter smitter ved berøring, med det smitter også ved fælles brug af håndklæde og tøj der har været i kontakt med en vandvorte. Man kan også blive smittet, hvis man f.eks. bader sammen i badekar ...
Vandvorter kaldes også molluscler (Molluscum contagiosum) og de skyldes en virus infektion i barnets hud. De ses som små perlemorshvide knopper, som kan sidde på både brystkasse, ryg, arme eller ben. Det er en godartet sygdom som ofte vil forsvinde af sig selv, men det kan faktisk godt tage 1-2 år, før sygdommen er væk. Derfor vil man, hvis barnet har mange vandvorter eller hvis barnet er generet af dem ofte skrabe eller fryse vandvorterne væk. Det gøres af en læge.
Det kan altså tage enormt lang tid, at komme vandvorterne til livs og det er meget begrænset, hvad man kan gøre ved det. Der kan gå fra 1 uge til 6 måneder fra man smittes til vandvorten dannes og den enkelte knop lever 2-3 måneder, hvorefter den forsvinder af sig selv.
Jeg har ikke hørt at zinksalve skulle have nogen som helst effekt, desværre ...
Med hensyn til at sidde og vurderingen af hvornår jeres datter er stærk nok motorisk til at sidde på mors cykel, så synes jeg dette må vurderes af lægen. Børn kan normalt sidde så stabilt i 9-10 måneders alderen at de kan sidde i en cykelstol, men da jeres datter endnu ikke sidder, så tør jeg ikke udtale mig om hvornår det er passende for hende. Her må I spørge en, som kan se hende :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske