Brev:
Hård mave, sidde selv og vandvorter
8. december 2008
Alder:
12 mdr.
Hård mave, sidde selv og vandvorter
Hej Helen
Nu er vores pige blevet 1 år og hun sagde for 3 uger selv fra mht amning. Skønt!
Hun får nu som godnatritual 1 flaske mme (150 ml) + en ostestang og falder nemt i søvn og sover godt fra 20-7 næste morgen. Hun er MEGET aktiv og glad og tilfreds. Kravler rundt og rejser sig op af ting. Hun er gået fra midterste vægtkurve til den under i løbet af de seneste måneder.
Da hun ikke er særlig glad for mælk el. youghurt, har vi nu valgt at give en kalktablet morgen (og en multivitamin aften). De er lidt svære at få i hende, da de smager meget syntetisk af frugt. Findes der ikke smagsneutrale til de helt små? Så kunne vi jo bedre skjule smagen i maden….Ydermere får hun mælk i grød og mos, og så er hun glad for ost.
Generelt er hun glad og nysgerrig på mad og smagsoplevelser, men det går dog langsomt (men fremad) mht at spise mad med konsistens. Spiser efterhånden rugbrød til frokost, og er også begyndt at spise pasta, ris, kartoffel. Elsker fisk og blødt kød på gaffel som fx farsbrød. Vi supplerer alligevel op med mos (tilsat olie) til alle måltider.
Vores pige har altid haft lidt træg mave. Samlet set får hun altså heller ikke nok væske, men uanset at vi har prøvet at tilbyde af forskellige glas/kopper med/u tud, saftevand, juice, er det nok ikke mere end 3 dl. vand på en dag + de 2-3 dl. mælk/mme hun får i sig. Selvom hun stort set har afføring hver dag, er den hård og knoldet.
Vi har forsøgt med lactulose uden effekt. Mylicon nægter hun at indtage. Bedst effekt er der faktisk af 2 svesker opblødt i vand, er det en dårlig vane at vænne tarmen til dette? Hun får havregrød, rugbrød, lidt frugt og en del grønt i sin mos, da hun er glad for dette.
Jeg er i tvivl om kogt mælk i grød/mos kan virke stoppende? Har du ellers andre forklaringer/forslag? Hun virker ikke til at have ondt, men vi vil jo meget gerne hjælpe hende med en mere velfungerende mave, også ift. hendes vægtstagnation…..
Endnu et spørgsmål. Siden 6 måned har hun haft vandvorter og har ca. 8 rundt om munden og 3 på brystet. Vi forsøger med zinksalve uden effekt. Vi vil jo helst ikke have at de skal skæres væk, har du erfaring med behandling af disse?
Et sidste spørgsmål er, at vores pige endnu ikke kan sidde. Speciallægen har dog frikendt dette som et problem. Vi laver balanceøvelser og svømmer med hende. Men hvornår synes du det vil være rimeligt at sætte hende bag på mors cykel? Vil det være ok før hun kan sidde helt? Der er ca. 10 min. hjem fra vuggestuen…..
God jul & godt nytår!
Glæder os til at høre fra dig