Svar: Bad, rosiner, tandpasta mv.

7. december 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Nana

Tak for dit dejlige overskuelige brev :o)

Det er fint at bade din datter et par gange om ugen, måske har hun i perioder behov for bad hyppigere - hun har jo en alder, hvor hun gerne vil spise selv og bevæger sig mere og mere rundt og det betyder sovs i håret, nullermænd imellem fingrene osv. og det betyder behov for hyppigere bad. Derfor vil hun måske nogle gange have behov for bad dagligt, men hvis hun ikke virker beskidt, så kan du sagtens springe over.

Hun bliver jo vasket forneden mindst en gang dagligt, når du skifter ble og du vasker også hendes hænder, vasker hende om munden osv. løbende hen over dagen :o)

Sæbe bruges efter behov, hvis hun har meget hår og det er fedtet, så er det fint at bruge sæbe, det samme, hvis hun har samlet mange nullermænd i armhuler og i diverse deller ... Men har hun bare lidt brug for en skylning, så behøver du ikke bruge sæbe.

Med hensyn til rosiner, så er det rigtigt at børn under 3 år ikke få mere end højst 50g rosiner ugentligt. Det skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.

Der er ikke problemer med Ochratoksin A i anden form for tørret frugt, her kan så være problemer med sukkerindhold, hvorfor ...

Annonce

... det stadig må betrages som slik mere end som et mellemmåltid. Der er ingen problemer med bønner og kikærter, det må børn gerne få. Bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kikærter og linser kan gives i små mængder fra 6 måneders alderen.

Med hensyn til børnetandpasta og flour, så anbefaler man normalt at bruge en tandpasta med flour til børns tænder. Det anbefales dog at man bruger en meget lille mængde svarende til barnets lillefingernegl. Det er flouren i tandpastaen, der beskytter tænderne.

Når man vælger tandpasta må den derfor gerne indeholde flour, i stedet kan man se efter andre tilsætningsstoffer og så vidt muligt undgå f.eks. triclosan, laurylsulfat SLS og parfume ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til at cykle med sit barn i en barnestol, så vil de fleste børn være stærke nok og sidde stabilt nok, når de er 9-10 måneder gamle. Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene er faktisk en god ide.

Stolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er mere sikkert, end hvis den kun er spændt fast til bagagebæren. Selerne til at spænde barnet fast i stolen skal være H eller Y formede - det er de mest sikre. Vælg en cykelstol, der er DS mærket. Det betyder, at stolen lever op til strenge sikkerhedskrav. Tjek at dit barns vægt passer med den vægt stolen er beregnet til at kunne bære.

- og husk cykelhjelm. Tag din datter med i butikken, så du får en hjelm der passer :o)

Rigtig god jul herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika