Svar: Bad, rosiner, tandpasta mv.
7. december 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Nana
Tak for dit dejlige overskuelige brev :o)
Det er fint at bade din datter et par gange om ugen, måske har hun i perioder behov for bad hyppigere - hun har jo en alder, hvor hun gerne vil spise selv og bevæger sig mere og mere rundt og det betyder sovs i håret, nullermænd imellem fingrene osv. og det betyder behov for hyppigere bad. Derfor vil hun måske nogle gange have behov for bad dagligt, men hvis hun ikke virker beskidt, så kan du sagtens springe over.
Hun bliver jo vasket forneden mindst en gang dagligt, når du skifter ble og du vasker også hendes hænder, vasker hende om munden osv. løbende hen over dagen :o)
Sæbe bruges efter behov, hvis hun har meget hår og det er fedtet, så er det fint at bruge sæbe, det samme, hvis hun har samlet mange nullermænd i armhuler og i diverse deller ... Men har hun bare lidt brug for en skylning, så behøver du ikke bruge sæbe.
Med hensyn til rosiner, så er det rigtigt at børn under 3 år ikke få mere end højst 50g rosiner ugentligt. Det skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.
Der er ikke problemer med Ochratoksin A i anden form for tørret frugt, her kan så være problemer med sukkerindhold, hvorfor det stadig må betrages som slik mere end som et mellemmåltid. Der er ingen problemer med bønner og kikærter, det må børn gerne få. Bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kikærter og linser kan gives i små mængder fra 6 måneders alderen.
Med hensyn til børnetandpasta og flour, så anbefaler man normalt at bruge en tandpasta med flour til børns tænder. Det anbefales dog at man bruger en meget lille mængde svarende til barnets lillefingernegl. Det er flouren i tandpastaen, der beskytter tænderne.
Når man vælger tandpasta må den derfor gerne indeholde flour, i stedet kan man se efter andre tilsætningsstoffer og så vidt muligt undgå f.eks. triclosan, laurylsulfat SLS og parfume ...
Med hensyn til at cykle med sit barn i en barnestol, så vil de fleste børn være stærke nok og sidde stabilt nok, når de er 9-10 måneder gamle. Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene er faktisk en god ide.
Stolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er mere sikkert, end hvis den kun er spændt fast til bagagebæren. Selerne til at spænde barnet fast i stolen skal være H eller Y formede - det er de mest sikre. Vælg en cykelstol, der er DS mærket. Det betyder, at stolen lever op til strenge sikkerhedskrav. Tjek at dit barns vægt passer med den vægt stolen er beregnet til at kunne bære.
- og husk cykelhjelm. Tag din datter med i butikken, så du får en hjelm der passer :o)
Rigtig god jul herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske