Svar: Sove ude, morens første aften ude m.m.

6. december 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Det er korrekt at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ikke sover ude, hvis det er koldere end minus 10 grader og hvis det er meget koldt, bør barnet ikke stå ude i mere end 2 timer og barnet bør være under opsyn.

Med den alder din datter har nu, er hendes kredsløb naturligvis stærkere og hun kan bedre tåle at stå ude og sove, end et lille spædbarn kan. Det er dog også sådan, at hun stadig er så lille, at hun ikke kan regne med at hun vågner, begynder at græde eller på anden måde reagerer, hvis hun har det for koldt. Små børn mærker simpelthen ikke at de fryser, faktisk skal børn ofte være mere end 1 år gamle, før de begynder at få fornemmelse for dette.

Din datter må gerne sove ude også i minus 1-4 grader, det er helt fint. Men du skal tjekke hende, ikke bare lade hende stå og regne med at alt er fint - du bør gå ud til hende en gang imellem, lige mærke hende i nakken, se på hendes farver, fornemme at hun er helt okay og har det godt. Det er generelt en god idé, når børn sover ude :o)

Med hensyn til at lade hende sove ude sen aften til midnat, så ved jeg ikke om man kan sige at det direkte er en dårlig idé, men det er i hvert fald vigtigt at du har øje på hende. Og jeg synes også det afhænger meget af hvor hun står. Det er jo bælgragende mørkt på det tidspunkt og der kan hurtigt komme en kat eller lignende og hoppe op i barnevognen til hende .. Jeg synes personligt ikke hun skal stå og sove ude i mørket, - skal hun stå ude så sent, så bør det være på en overdækket terrasse, hvor der er lys og hvor du tydeligt kan se vognen og hende inde fra huset.

Jeg kan sagtens se det praktiske i det, hvis I bor i nærheden af hinanden og hun så er puttet der og I nemt kan trille af sted med hende, når I skal hjem. Jeg forstår det godt. Men vælger I den løsning, så kræver det ekstra opsyn og afhænger meget af, hvordan der er hvor hun står :o)

Med hensyn til at du gerne vil ud og far kan give flaske, så har far jo et eller andet sted ret ... hvis lillepigen er sulten, så tager hunnok flasken, han kan tilbyde hende lidt mælk af en kop eller ske, hvis hun afviser flasken fuldstændig og så må hun klare sig til du kommer hjem og kan amme igen. Her vil hun så tage rigtig godt fra, præcis som du beskriver.

Hvis hun er dybt ulykkelig må far jo ringe efter dig og du må komme hjem, men ellers kan hun godt klare sig med det han kan få i ...

Annonce

... hende via flaske, kop og ske. Det er kun en enkelt amning der er tale om, at hun evt. springer over og den kan hun godt indhente, hvis du sørger for at lægge hende til og lader hende spise det hun vil, når du er hjemme igen.

Det er helt normalt for hendes alder, at spise mere ukoncentreret ved brystet og når hun ikke spiser helt nok om dagen, så søger hun naturligvis brystet ekstra om natten. Det er altså et helt reelt behov. Derudover tænker jeg også at I lyder til at have været meget priviligerede, hvis hun siden hun var 1½ måned har kunne sove igennem uden at blive ammet midt om natten. Det er meget udsædvanligt. De fleste børn vil indtil de er ca 6 måneder have behov for amning når de puttes om aftenen, inden midnat, midt om natten og igen tidlig morgen. Først omkring 6 måneders alderen vil amningen midt nat kunne undværes :o)

Det er derfor ikke sikkert, at I skal forvente at hun fortsætter som tidligere - selvom hun begynder at få lidt skemad, så vil hun naturligt også stadig have et stort behov for mælk og for at det bliver dækket, vil amning sen aften, evt. midt nat og igen tidlig morgen ofte være nødvendigt :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan være en god idé at amme hende lidt hyppigere, eller snarere fra begge bryster i løbet af dagen. Både fordi det øger din mælkemængde og også får hende fyldt det ekstra op. Det vil sige at amme lidt ligesom du sandsynligvis gjorde i starten. Start med at amme fra den ene side, når hun slipper og siger fra der, så skifter du hende, pludrer, leger osv. og inden hun så skal sove næste lur, så ammer du hende fra modsatte side. Næste gang hun så skal ammes, så starter du der, hvor hun spiste sidst, lader hende spise det hun vil der, skifter hende osv. og tilbyder modsatte side. På den måde får du øget din mælkemængde, du får tilbudt hende lidt ekstra og du får måske på den måde lov til atter at sove lidt mere om natten :o)

Hvis øgning af mælkemængde ikke er tilstrækkeligt, så kan det godt være tegn på at hun begynder at have behov for lidt anden mad, men prøv i første omgang om ikke mælken kan gøre det. Da I gerne vil have at hun tager flaske og har en god rutine omkring dette, så kunne I også overveje, om det hos jer, ville være en god overgang til grød, at starte med f.eks. en flaske vælling om aftenen inden sengetid.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.