Svar: D-vitamin og tør bag ørene
25. november 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Charlotte
Ældre mennesker over 65 år og personer, der går tildækket eller har mørk hud er i risiko for at komme i D-vitaminmangel. Hvis man mangler D-vitamin kan man få muskelsmerter og nedsat muskelfunktion og hermed øges risikoen for fald og knoglebrud.
D-vitamin får vi hovedsageligt fra sollys. Derfor anbefaler sundhedsstyrelsen, at spædbørn tilbydes d-vitamin dagligt - små børn bør ikke opholde sig i direkte sol, og at også større børn tilbydes d-vitamin, hvis de er meget mørke i huden eller går tildækket (lange ærmer, lange bukser, tørklæde osv) hele året rundt. Børn som oftest er tildækket om sommeren anbefales at fortsætte med D-vitamin gennem hele barndommen, og formentlig hele livet.
Hvis I lever almindeligt, sundt, hvis din datter går i små sommerkjoler, har bare arme og ben osv. om sommeren og derfor naturligt udsættes for sollys, så er det normalt ikke nødvendigt at tilbyde ekstra d-vitamin.
Med hensyn til tørhed bag ørerne og rødme, så skal du være opmærksom på at det kan være en svampeinfektion hun har eller måske mere relevant i hendes alder - børneeksem. Jeg synes derfor du skal få lægen til at kigge på det og vurdere, hvad der er tale om.
Det er naturligvis vigtigt at du sørger for at vaske hende og holde huden ren og tør efter bad. Brug en flydende uparfumeret sæbe at vaske hende med, som har en god pH, så det ikke svier. Det kan være f.eks. lactacyd. Men du kan også prøve den serie på apoteket som hedder A-Derma, den er udviklet til tør, sart og skadet hud og anbefales ofte til børn med børneeksem. Den ved jeg mange forældre er glade for.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske