Svar: Fra 3 til 2 lure, tænder og bøvser

25. november 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Line

Det lyder helt rigtigt at din datter nu i en alder af 6 måneder begynder at have behov for kun to lure dagligt og det er derfor hun protesterer, når du vil putte hende om eftermiddagen.

Ofte kan man hjælpe barnet lidt på vej, ved at putte en lille smule senere til middagslur. Hvis hun f.eks. plejer at blive puttet kl. ca 12.30-13, så er det måske bedre for hende nu at blive puttet omkring kl. 13.30-14 fordi hun så bedre vil kunne holde sig vågen til om aftnen, når hun vågner af sin middagslur ...

Derudover tænker jeg at hun i kraft af sin alder, skal til at have lidt mere skemad, mad i hånden som hun kan sidde og sutte på, opbløde med spyt og øve sig mundmotorisk på. Hun skal også have grovere typer grød, flere slags grøntsager og begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.

En plan for dagen ser derfor nu således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud) og tilbydes også frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være f.eks. appelsinbåde, blommer, kiwi eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45 minutter

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at sidde med - det er godt for gummerne, hvis hun har ondt for tænder :o)

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30-14 og sover her måske 1½ time, måske 2 timer, hvis du er heldig :o)

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden ligesom formiddag, ammes

Og powernappen begynder at blive sprunget lidt over

Aften 18: ...

Annonce

... Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, en brødskorpe, en agurkeskive eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Ammes

Begynder at kunne undvære amning midt nat og hjælpes i stedet videre i søvnen med kærtegn, stillingsskift og beroligende ord.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Til hendes tænder er lidt ristede rugbrødsbjælker godt. Du kan købe et helt mørkt rugbrød uden kerner, skære det i nogle tykke stammer og riste dem i ovnen, så de bliver sprøde og hårde udenpå. Agurk er også rigtig godt ved tandfrembrud - skær en skive på 1½ cm, fjern kernerne i midten så der bliver et lille hul og sæt agurkeringen på hendes tommelfinger. Så kan hun bedre holde fast på den og gumle på den med sine gummer.

Hendes øgedeindtag af mad i løbet af dagen skulle gerne hjælpe lidt på hendes søvn og også mælkebehov om natten, prøv at følge planen nogenlunde hvad angår tilbud om mad og mælk, så hun så vidt muligt fyldes op i dagtimerne.

Med hensyn til bøvs, så burde det ikke være nødvendigt at tage hende op om natten for at bøvse, når hun sover ... Hvad sker der, når du oplever at det generer hende? Græder hun, ligger hun uroligt eller hvad? Det vil normalt være sådan at hun vil græde lidt, småklynke lidt osv. men hun vil også være så stærk motorisk nu at hun selv kan dreje sig lidt om på siden, bevæge sig lidt og på den måde selv få bøvsen op, hvis det er nødvendigt. Der er jo også noget vigtigt i at lade hende selv klare det og at du ikke afbryder hendes søvn flere gange fordi du tager hende op ... :)

Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor