Svar: Fra 3 til 2 lure, tænder og bøvser
25. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Line
Det lyder helt rigtigt at din datter nu i en alder af 6 måneder begynder at have behov for kun to lure dagligt og det er derfor hun protesterer, når du vil putte hende om eftermiddagen.
Ofte kan man hjælpe barnet lidt på vej, ved at putte en lille smule senere til middagslur. Hvis hun f.eks. plejer at blive puttet kl. ca 12.30-13, så er det måske bedre for hende nu at blive puttet omkring kl. 13.30-14 fordi hun så bedre vil kunne holde sig vågen til om aftnen, når hun vågner af sin middagslur ...
Derudover tænker jeg at hun i kraft af sin alder, skal til at have lidt mere skemad, mad i hånden som hun kan sidde og sutte på, opbløde med spyt og øve sig mundmotorisk på. Hun skal også have grovere typer grød, flere slags grøntsager og begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
En plan for dagen ser derfor nu således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud) og tilbydes også frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være f.eks. appelsinbåde, blommer, kiwi eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at sidde med - det er godt for gummerne, hvis hun har ondt for tænder :o)
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30-14 og sover her måske 1½ time, måske 2 timer, hvis du er heldig :o)
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden ligesom formiddag, ammes
Og powernappen begynder at blive sprunget lidt over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, en brødskorpe, en agurkeskive eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Begynder at kunne undvære amning midt nat og hjælpes i stedet videre i søvnen med kærtegn, stillingsskift og beroligende ord.
Til hendes tænder er lidt ristede rugbrødsbjælker godt. Du kan købe et helt mørkt rugbrød uden kerner, skære det i nogle tykke stammer og riste dem i ovnen, så de bliver sprøde og hårde udenpå. Agurk er også rigtig godt ved tandfrembrud - skær en skive på 1½ cm, fjern kernerne i midten så der bliver et lille hul og sæt agurkeringen på hendes tommelfinger. Så kan hun bedre holde fast på den og gumle på den med sine gummer.
Hendes øgedeindtag af mad i løbet af dagen skulle gerne hjælpe lidt på hendes søvn og også mælkebehov om natten, prøv at følge planen nogenlunde hvad angår tilbud om mad og mælk, så hun så vidt muligt fyldes op i dagtimerne.
Med hensyn til bøvs, så burde det ikke være nødvendigt at tage hende op om natten for at bøvse, når hun sover ... Hvad sker der, når du oplever at det generer hende? Græder hun, ligger hun uroligt eller hvad? Det vil normalt være sådan at hun vil græde lidt, småklynke lidt osv. men hun vil også være så stærk motorisk nu at hun selv kan dreje sig lidt om på siden, bevæge sig lidt og på den måde selv få bøvsen op, hvis det er nødvendigt. Der er jo også noget vigtigt i at lade hende selv klare det og at du ikke afbryder hendes søvn flere gange fordi du tager hende op ... :)
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske