Svar: Flytning og sove på eget værelse
24. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære glade mor
Det lyder dejligt at I flytter til noget større, så jeres datter kan få eget værelse og med den alder hun har og det faktum at hun er vant til at blive puttet i sin egen seng og sover trygt og godt der, så synes jeg I skal flytte hende på eget værelse fra starten.
Du fortæller at hendes værelse ligger lige ved siden af jeres og jeg tænker at du kan lade døren stå, så du er sikker på at du kan høre hende. Hvis dette ikke giver dig tryghed nok, så er det fint at sætte babyalarmen til, det kan du sagtens gøre.
Hun skal puttes på samme måde som hun plejer, samme seng, samme dyne, samme ritual osv. så det nære og tætte omkring hende er genkendeligt og trygt.
Hvis hun vågner om natten, så er det fint at trække tiden lidt inden du går derind for at se om hun så selv er i stand til at komme videre i søvnen og når I når til tidlig morgen og hun plejer at komme ind til jer, så fortsætter I naturligvis som hidtil.
Din datter kan godt have lidt hævede slimhinder og snotdannelse efter forkølelsen som generer hende. Du kan dryppe hendes næse med lidt isotonisk saltvand, der svare til vores tårevæske, så der skabes passage i luftvejene inden hun skal sove. Derudover kan du elevere hendes hovedgærde en lille smule, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det kan du gøre ved at komme en lille pude ind under madrassen i hovedenden. Hun er for lille til at ligge med en hovedpude, men du kan fint løfte hele madrassen lidt op ved hovedet.
Allergi vil normalt også vise sig i løbet af dagen og der vil være andre symptomer end tilstoppet næse, f.eks. også røde øjne der løber i vand, klar snot fra næsen og f.eks. børneeksem ...
Håber flytningen kommer til at gå rigtig godt, held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske