Svar: Hovedpude, aftenflaske, sygdom
20. november 2008
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Med hensyn til hovedpude, så siger man normalt at det er passende at tilbyde barnet en sådan, når barnet selv giver udtryk for at have behov .. De fleste børn har ikke behov for en rigtig pude før i 2 års alderen, hvor deres hoved er så stort at det også har behov for støtte om natten. Grunden til at vi bruger hovedpude er altså for at give vores hoved lidt støtte.
Et tegn til at hun har behov for en pude er, at hun f.eks. begynder at bruge din pude, eller lægger hovedet på sin bamse eller lignende i sengen - eller simpelthen direkte siger at hun gerne vil have en pude ...
Når man vælger hovedpude til sit barn, så er det vigtigt at den stadig er i børnestørrelse og ikke for tyk. Man kan købe specielle børnepuder.
Med hensyn til aftenflaske, så lyder det fint at stoppe med den nu, hun kan sagtens drikke og spise sit behov i løbet af dagen og aftenen. Hun har dog brug for at få en kop mælk og en banan eller måske en portion grød som en del af putteritualet stadig væk. Hun skal altså have noget at spise eller drikke kl. ca 19-19.30 inden hun bliver puttet - altså omkring det tidspunkt, hvor hun normalt har fået flaske.
En kop mælk inden sengetid sammen med en godnathistorie kan stille og roligt blive til en kop vand og en godnathistorie og hun kan om natten også få vand, hvis hun er tørstig og derfor vågner. Det er helt naturligt, hvis hun har behov for at få en lille smule at drikke i løbet af natten, hvis hun f.eks. vågner af en drøm.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, kogte grøntsager, pastaskruer, agurk, rød peberfrugt og lignende, vand af kop.
Sover middagslur
Eftermiddag 14.30-15: En portion tykmælk med frugtmos, ymerdrys, müsli eller lignende, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden. Vand af kop
Før aftensmad 17: Tilbydes lidt forskelligt grønt - agurk, avokado, majs, ærter, peberfrugt og lignende imens du laver aftensmaden klar, vand af kop.
Aften 18-18.30: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Godnatmad kan være en portion frugtgrød med letmælk, en portion grød, en banan og en kop lun mælk.
Puttes til natten med en godnathistorie ca kl. 19.30.
Sen aften/nat: Kan få en tår vand, hvis hun vågner og er tørstig.
Med hensyn til sygdom, gentagende forkølelser, hoste osv. så påvirker dette naturligvis søvnen og de mange afbrydelser hun får natten igennem, når hun hoster og næsen klotter til, påvirker hende også i de perioder, hvor hun ellers er mere rask. Det er ligesom en erfaring hun får med sig, kroppen husker at den skal vågne hele tiden ... Derfor er vinterperioden ofte lidt hård, når børn er syge hele tiden, for det er rigtig svært at komme ovenpå igen.
Det er dejligt at I har mulighed for at have hende meget hjemme og passe hende, når hun er syg og det er rigtig godt, at du er opmærksom på hendes indtag af kost, behov for ekstra vitaminer, mineraler osv. og at hun ikke må fryse. Det er fint at I bruger uldundertøj og det lyder som om at I allerede gør alt hvad I kan.
Det eneste jeg lige umiddelbart kan nævne som en faktor er hygiejne. Det er enormt vigtigt at man er opmærksom på hygiejnen og det betyder f.eks. at I skal vaske hænder både på jer selv og jeres datter i forbindelse med skiftning. Det betyder at I skal vaske hænder i forbindelse med næsepudsning osv. Håndvask hos både barn og voksne har stor betydning i forhold til smitte og at blive rask.
Det har naturligvis også noget at sige, at hun med den alder hun har, jo stadig putter ting i munden en gang imellem. Det kan f.eks. være de andre børns sutter - når børn i vuggestuealderen er samlet og når flere har snottede næser, hoster osv., så spredes bakterier hurtigt fra den ene til den anden.
Med hensyn til d-dråber, så kan du godt fortsætte med disse, du kan også gå over til ACD dråber for at give hende lidt ekstra vitaminer nu her i vinterperioden. Ellers anbefales det at give barnet en multivitamintablet, den skal dog knuses eller knækkes i kvarte, så du er sikker på at hun ikke får den galt i halsen. Da du også giver hende Bio-strath, så skal du naturligvis være opmærksom på at hun ikke pludselig får for mange vitaminer.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske