Sov sødt

20. november 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Sov sødt

Hej Helen,

Vores datter er nu lidt over 9 mdr. Hun er en rigtig dejlig, glad og aktiv pige. Hun kravler i et tempo, hvor vi næsten ikke kan følge med, rejser sig ved alt, går mange meter med sin gåvogn og øver sig i at stå selv :-)

Hun får mad 4-5 gange om dagen 1-1,5 dl mos eller grød plus brød, frugt osv., og hun smager generelt på alt hvad vi spiser både morgen, middag og aften og spiser næsten alt ... grapefrugt, kiwi, æble, fisk, kylling, thaimad, farsbrød, pasta, omelet og rigtig mange forskellige slags grøntsager. Hun spiser selv mange ting og bliver dygtigere og dygtigere til det.

Vi står op mellem kl. 6 og 6.45 og hun sover 2 gange om dagen - første gang 1,5 til 2,5 time ved 09.30-tiden og 2. gang 1-1,5 time ved 14-tiden (ca. 3 timer efter hun er vågnet fra 1. lur) , og hun bliver så som regel puttet ved 20-tiden. Hun er med andre ord ikke mindre end perfekt :-), men vi har nogle ting, vi gerne vil have ændret på og vi er lidt i tvivl om, hvordan vi bedst griber det an!

Dagslurene fungerer kun, hvis hun rulles i søvn siddende. Hun har tidligere kunnet ligge ned og falde i søvn, men nu er det bare umuligt, og hvis vi lægger hende ned inden hun sover helt, så bliver hun sur og ked af det, og så røg dén middagslur!! Det er ligesom om hun sidder i en slags trance inden hun falder i søvn og den skal hun helst ikke forstyrres i. Jeg prøver en gang i mellem at lægge hende ned - fra start eller undervejs, men det er jo lidt af et sats hver gang og det har ikke kunne ladet sig gøre nu i ca. 2 måneder. Hun er også begyndt en gang i mellem at springe hende 2. lur helt over ..?

Om aftenen kan hun kun puttes ved næsten at falde i søvn ved brystet og så blive puttet derfra. Hvis hun ikke er meget tæt på at sove eller næsten sover, så kan hun ikke finde ro og springer rundt i sengen og leger og rejser sig op. Lige meget hvor mange gange, jeg prøver at lægge hende ned. Det kan nemt vare 1 time og kun meget sjældent ...

Annonce

... finder hun selv roen og falder i søvn. Som regel bliver hun til sidst sur og ked af det og jeg må tilbyde hende brystet igen! Jeg har prøvet at gå ud af værelset, men det gør kun det hele meget værre!!

Om natten vågner hun også stadigvæk flere gange og vil have bryst. Mange gange kan jeg godt få hende til at falde i søvn igen ved at sige shhyy, men ikke altid. Flere gange er det brystet eller også græder hun indtil hun til sidst er helt vågen og er så vågen 1-1,5 time indtil hun igen græder fordi hun er træt. Indtil videre har jeg så valgt at tilbyde hende bryst, fordi jeg er bange for, at hun vænner sig til at være vågen om natten.

Vi vil også gerne snart have hende på eget værelse, så vi ikke bliver ved med at vække hinanden, og hun er også begyndt selv at kravle over til mig om natten! Jeg nyder at ligge sammen med hende, men jeg ligger faktisk ikke særlig godt og får ikke altid nok søvn, medmindre jeg går i seng sammen med hende. Mnage gange vælger jeg at gå i seng ca. 1 time efter hende, da hun ellers vågner hurtigt derefter, fordi jeg ikke er der, og så er det svært for mig at komme fra hende uden hun vågner igen!!

Hvordan griber vi det bedst an? Hun skal snart starte i vuggestue, så jeg tænker, at vi bliver nødt til at have styr på søvnen inden, så det ikke også kommer oveni! Hvad gør vi? Hvor er det mon bedst at starte og har du et godt råd til hvordan?

Jeg synes, jeg har prøvet igen og igen med putteklud, nussen og aen osv osv.. Nogle gange virker det næsten, men der skal ingenting til, for at vi er tilbage igen. Hun er nu også ved at være så bevidst om alt, at det bliver sværere og sværere. Jeg kan godt leve med at hun bliver sur, men hun ender som regel med at blive ked af det, og det har jeg det til gengæld ikke så godt med!

Håber du kan finde hoved og hale i mit indlæg. Det blev lidt rodet!! og at du endnu engang kan være behjælpelig med nogle gode råd.

Hilsen fra en lykkelig (men lidt træt) mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor