Svar: Sut og flaske

19. november 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maria

Tillykke med den lille pige og velkommen til :o) Du er bestemt ikke den eneste mor fra udlandet det synes det er rart at få en 'second opinion' med fra Danmark ... :o)

Da din datter kun er 6 uger, så burde det være muligt at lære hende at tage en sut og en flaske, hvis det er et stort ønske for dig. Det vil i givet fald nok være en meget god idé at du vælger sut og flaske af samme model, så hun ikke skal forholde sig til alt for mange måder at sutte på.

Der er dog nogle børn som meget hurtigt foretrækker den ægte vare, hvilket man jo ikke kan fortænke dem i .. så hvis du vil være sikker på at hun tager imod sut og flaske, så skal du altså øve med hende dagligt.

Det er fint at du har forsøgt med forskellige modeller, da det kan have rigtig meget at sige. Der er stor forskel på om det er silikone eller naturgummi, om man vælger en lang eller kort model, en lidt bred model, flad model, rund model og nogle sutter (især flaskesutter) findes også lidt elastiske, hvilket nogle gange er en fordel ...

Jeg ved ikke hvad modeller du kan få i Italien, men jeg ved at f.eks. Pigeon laver sutteflasker med elastisk flaskesut og måske du kan finde noget tilsvarende hvor du bor. At flaskesutten er lidt eftergivelig ligesom brystvorten kan nogle gange hjælpe :o)

Derudover kan det hjælpe at bruge udmalket mælk fordi din datter så kender smagen og kun skal forholde sig til at spise på en anden måde.

Det kan også hjælpe at en anden forsøger sig, f.eks. far. Han forbindes ikke med amning og det virker derfor ikke så forstyrrende at spise hos ham, fordi han jo ikke lugter af modermælk.

Så er det godt at forsøge sig, hvor du holder hende i arm ligesom når du ammer - men igen kan det også nogle gange forstyrre for meget og i stedet kan du prøve at lægge hende ved siden af dig eller holde hende foran dig, så hun ligger mere på dine lår med din ene hånd støttende under hendes hoved og nakke. I kan have fin øjenkontakt på den måde, men hun er tilpas langt væk fra brystet.

Samtidig skal du ...

Annonce

... forsøge at holde så langt nede på flasken som muligt. Ved at holde helt nede ved skruelåget kan du komme til at påvirke hendes kinder og stimulere til sutning.

Flasken skal også være fyldt med mælk og forsøg at få flaskesutten til at pege op mod ganen, da sutterefleksen sidder der.

Men hensyn til sut, så gælder lidt det samme, at den godt må være lidt lang og elastiske og kunne påvirke hendes sutterefleks i ganen. Det vil være en god idé, hvis du kunne trække en stofble igennem ringen på sutten, så hun har en klud ved ansigtet. Det kan hjælpe hende til at holde sutten bedre fast i munden indtil hun har lært teknikken og det kan også give hende lidt samme følelse som at ligge ved brystet - at hun har noget nær sit ansigt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg vil lige nævne at jo mere flaske og sut du giver din datter, jo mindre mælk vil du producere og det er naturligvis en overvejelse man altid skal have med :o)

Med hensyn til afføring så er det rigtigt at vi i Danmark siger at børn der ammes 100 pct. ikke behøver have afføring hver dag. Børn der for modermælkserstatning bør dog have afføring mindst en gang i døgnet. Forklaringen på dette er at der er en del affaldsstoffer i modermælkserstatning som skal udskilles, hvor modermælken stort set bliver fuldt fordøjet.

Enkelte børn trives rigtig fint med afføring en gang om ugen eller hver 10 dag. De fleste børn har det dog bedst med at have afføring lidt hyppigere end dette og hvorvidt man skal give lidt afføringsmiddel afhænger helt af hvordan barnet trives. Hvis hun spiser godt, tager fint på og generelt virker fuldstændig upåvirket af afføring en gang om ugen, så er det fint og så skal du ikke gøre noget ved det. Hvis hun derimod får nedsat appetit, har svært ved at holde sin vægtøgning, græder når hun skal af med afføringen og tydeligt har ondt i forbindelse hermed, så kan det være en rigtig god idé at tilbyde lidt afføringsmiddel, så hun trives bedre - simpelthen fordi maven fungerer ;o)

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder