Svar: Skemad og favoritside med hovedet

19. november 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lone

Tak for dejligt kort og præcist spørgsmål, jeg skal prøve at svare på samme måde :o)

De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen være parate til at indtage skemad 3 gange dagligt. Da din dreng er 5 måneder nu og har været igang længe og det tilsyneladende går rigtig fint, så kan det dog sagtens være at du kan øge ham til 3 måltider nu. Det kan være bedre at give ham f.eks. 1 dl. 3 gange dagligt og følge efter med mælk, fremfor at tilbyde 1½ dl. 2 gange dagligt og han så ikke vil have mælk bagefter.

Når man tilbyder skemad mere end 2 gange dagligt, så er det en god idé at grøden max udgør de 2 af dagens måltider og resten er grøntsagsmos. Det vil sige at du med fordel kan give grøntsagsmos til aften og lave det med udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser. Om morgenen kan du give grød og til frokost kan du så variere, så han nogle ...

Annonce

... dage får grød og andre dage grøntsagsmos. Det vil give ham en større variation af fødevarer og vil hjælpe ham med at holde maven godt igang.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til favoritside og fladhed af hovedet, så er det især de første 3 måneder at børns kranie tager facon efter hvordan de ligger. Med den alder din dreng har nu, så skal der betydeligt mere til at hans hoved vil ændre facon og et eller andet sted må du gå ud fra at han selv er i stand til at rulle, trille rundt osv. og lægge sig som han synes er rart uden at det påvirker hans hovedfacon. Men naturligvis skal du holde øje med ham og hvis han stadig har tendens til fladhed i den ene side, så er det godt at du er ekstra opmærksom stadigvæk. Jeg har faktisk hørt om børn, hvor man kunne rette på en skævhed helt op i 7-8 måneders alderen ....

Håber dette er svar nok på dine spørgsmål, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far