Svar: Skemad og favoritside med hovedet
19. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lone
Tak for dejligt kort og præcist spørgsmål, jeg skal prøve at svare på samme måde :o)
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen være parate til at indtage skemad 3 gange dagligt. Da din dreng er 5 måneder nu og har været igang længe og det tilsyneladende går rigtig fint, så kan det dog sagtens være at du kan øge ham til 3 måltider nu. Det kan være bedre at give ham f.eks. 1 dl. 3 gange dagligt og følge efter med mælk, fremfor at tilbyde 1½ dl. 2 gange dagligt og han så ikke vil have mælk bagefter.
Når man tilbyder skemad mere end 2 gange dagligt, så er det en god idé at grøden max udgør de 2 af dagens måltider og resten er grøntsagsmos. Det vil sige at du med fordel kan give grøntsagsmos til aften og lave det med udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser. Om morgenen kan du give grød og til frokost kan du så variere, så han nogle dage får grød og andre dage grøntsagsmos. Det vil give ham en større variation af fødevarer og vil hjælpe ham med at holde maven godt igang.
Med hensyn til favoritside og fladhed af hovedet, så er det især de første 3 måneder at børns kranie tager facon efter hvordan de ligger. Med den alder din dreng har nu, så skal der betydeligt mere til at hans hoved vil ændre facon og et eller andet sted må du gå ud fra at han selv er i stand til at rulle, trille rundt osv. og lægge sig som han synes er rart uden at det påvirker hans hovedfacon. Men naturligvis skal du holde øje med ham og hvis han stadig har tendens til fladhed i den ene side, så er det godt at du er ekstra opmærksom stadigvæk. Jeg har faktisk hørt om børn, hvor man kunne rette på en skævhed helt op i 7-8 måneders alderen ....
Håber dette er svar nok på dine spørgsmål, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske