Svar: Mylicon eller Aeropax
17. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Som sundhedsplejerske arbejder jeg efter sundhedsstyrelsens retningslinier og det er sådan at man som sundhedsplejerske ikke må "ordinere" Mylicon dråber, Aeropax mikstur eller lignende produkter.
Derfor er du i denne situation nødt til at rådføre dig med lægen og i samarbejde med lægen finde ud af, hvad det bedste er til dig og din lille dreng :o)
Der er så vidt jeg ved ikke forskel på Mylicon og Aeropax. Begge er et skumdæmpende middel som anbefales til børn med kolik og begge har undernavnet Dimeticon. Det anbefales normalt at man giver Mylicon 40 mg, svarende til 15 dråber et kvarter før måltid. Vælger man Aeropax er det normalt 15 dråber eller 4 ml, men det ordineres af lægen.
Mylicon fås kun som dråber, hvor Aeropax fås som både dråber, oral emulsion og tyggetabletter og således normalt bruges af både voksne og børn. Men indholdsstofferne er umiddelbart det samme :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, ellers må du som sagt tale med lægen omkring det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske