Svar: Vægttab efter graviditet og kalktilskud

16. november 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Louise

Med den alder din datter har, så kan jeg ikke se nogen problemer i at du ændrer på kosten og arbejder på et vægttab.

I forhold til brug af NUPO, så vil jeg anbefale dig at du bruger det som mellemmåltid og før hovedmåltiderne, så du ikke føler dig sulten og dermed holder mængden af den almindelige mad lidt nede. Ved siden af NUPO bør du så vurdere om du ikke også skal ændre på de almindelige daglige kostvaner, for at opnå det bedste vægttab. Ofte gør NUPO det jo ikke alene, en kostomlægning er ofte nødvendig. Da du ammer, er det vigtigt at bruge NUPO som supplement til en almindelig sund kost.

Sørg derudover for at drikke masser af vand og dyrk også motion. Det anbefales at vi dyrker motion ½ time hver dag, men hvis man gerne vil tabe sig, vil en times motion dagligt være en rigtig god idé. Du må finde en motionsform der passer dig bedst, det kan være at gå en rask tur med barnevognen, du kan også løbe 3 gange om ugen hvis du har mod på det.

Hvis du er urolig for hvorvidt der kan være noget i NUPO som skulle kunne skade din datter via mælken, så må du kontakte producenten. Min umiddelbare tanke er at det ikke vil påvirke hende med den alder hun har og når du netop bruger NUPO som supplement til den almindelige kost, så burde det være helt fint.

Med hensyn til kalktilskud, så anbefales det at børn i 12-23 måneders alderen får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikke ...

Annonce

... mælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv.

Det er dog ikke sådan at man bare kan give barnet en masse ekstra calcium. Et for højt indtag har negativ effekt på jernoptagelsen. Jern er særligt vigtigt for barnets evne til at transportere ilt rundt i kroppen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er derfor nødt til at være en balance at få tilført barnet det, som er nødvendigt af forskellige vitaminer og mineraler og altså også calcium. Det er fint at din datter drikker 1-1½ kop mælk dagligt, derudover kan hun tilbydes en portion yoghurt, ost, sovs i maden, mælk på og i grøden om morgenen osv. og det tæller alt sammen med.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at "spædbørn i 6 måneders alderen får ca. 3/4 liter mælk og mælkeprodukter om dagen faldende til ca. 1/2 liter dagligt, når de er 10-12 måneder. Resten af barndommen er 1/2 liter mælk og mælkeprodukter dagligt et passende indtag. Det er dog ikke nødvendigt at komme op på hele
mængden. Især hos småbørn kan mælken komme til at fylde meget i forhold til energibehovet, og de kan godt nøjes med mindre. Men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder 350 ml mælk eller mælkeprodukter eller derover om dagen. Der er dog ikke behov for at give småbørn, som ikke lever op til mælkeanbefalingen,
kalciumtilskud, med mindre det er anbefalet af lægen". (sst. notat om mælk, juni 2008).

Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål, rigtig meget held og lykke med et hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)