Svar: Vægttab efter graviditet og kalktilskud
16. november 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Louise
Med den alder din datter har, så kan jeg ikke se nogen problemer i at du ændrer på kosten og arbejder på et vægttab.
I forhold til brug af NUPO, så vil jeg anbefale dig at du bruger det som mellemmåltid og før hovedmåltiderne, så du ikke føler dig sulten og dermed holder mængden af den almindelige mad lidt nede. Ved siden af NUPO bør du så vurdere om du ikke også skal ændre på de almindelige daglige kostvaner, for at opnå det bedste vægttab. Ofte gør NUPO det jo ikke alene, en kostomlægning er ofte nødvendig. Da du ammer, er det vigtigt at bruge NUPO som supplement til en almindelig sund kost.
Sørg derudover for at drikke masser af vand og dyrk også motion. Det anbefales at vi dyrker motion ½ time hver dag, men hvis man gerne vil tabe sig, vil en times motion dagligt være en rigtig god idé. Du må finde en motionsform der passer dig bedst, det kan være at gå en rask tur med barnevognen, du kan også løbe 3 gange om ugen hvis du har mod på det.
Hvis du er urolig for hvorvidt der kan være noget i NUPO som skulle kunne skade din datter via mælken, så må du kontakte producenten. Min umiddelbare tanke er at det ikke vil påvirke hende med den alder hun har og når du netop bruger NUPO som supplement til den almindelige kost, så burde det være helt fint.
Med hensyn til kalktilskud, så anbefales det at børn i 12-23 måneders alderen får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikke mælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv.
Det er dog ikke sådan at man bare kan give barnet en masse ekstra calcium. Et for højt indtag har negativ effekt på jernoptagelsen. Jern er særligt vigtigt for barnets evne til at transportere ilt rundt i kroppen.
Det er derfor nødt til at være en balance at få tilført barnet det, som er nødvendigt af forskellige vitaminer og mineraler og altså også calcium. Det er fint at din datter drikker 1-1½ kop mælk dagligt, derudover kan hun tilbydes en portion yoghurt, ost, sovs i maden, mælk på og i grøden om morgenen osv. og det tæller alt sammen med.
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at "spædbørn i 6 måneders alderen får ca. 3/4 liter mælk og mælkeprodukter om dagen faldende til ca. 1/2 liter dagligt, når de er 10-12 måneder. Resten af barndommen er 1/2 liter mælk og mælkeprodukter dagligt et passende indtag. Det er dog ikke nødvendigt at komme op på hele
mængden. Især hos småbørn kan mælken komme til at fylde meget i forhold til energibehovet, og de kan godt nøjes med mindre. Men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder 350 ml mælk eller mælkeprodukter eller derover om dagen. Der er dog ikke behov for at give småbørn, som ikke lever op til mælkeanbefalingen,
kalciumtilskud, med mindre det er anbefalet af lægen". (sst. notat om mælk, juni 2008).
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål, rigtig meget held og lykke med et hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske