Svar: Gravid og storebror vil ikke putte sig om aftenen
10. november 2008
Alder:
23 mdr.
Kære kommende mor til to
Dejligt at høre at I venter en lille ny - tillykke med det. Da du er blevet sygemeldt på grund af mange og kraftige plukveer, så er det en rigtig god idé, at du ikke bære alt for meget rundt på din dreng.
Plukveer er i princippet ikke farlige, man kan sige at livmoderen ligesom øver sig på den forestående fødsel og det er jo sådan set meget godt. Men hvis plukveerne er meget hyppige og meget kraftige, så kan de nogle gange godt arbejde lidt for meget og dermed begynde at blødgøre og afkorte din livmoderhals, hvorfor risikoen for at føde for tidligt er der ... Det er derfor du er blevet sygemeldt og derfor du har fået at vide, at du skal holde dig i ro.
Det er naturligvis din jordemoder og din læge der er bedst til at rådgive dig omkring, hvordan du skal forholde dig. Hvor meget du må og ikke må. Det kan være helt individuelt. Nogle gange er det bare et spørgsmål om at være hjemme og slappe af, andre gange er de lidt mere strikse, så må man ikke gøre rent (støvsuge, vaske gulv og lignende) eller f.eks. have samleje og man må så heller ikke bære sin 2 årige søn ...
Så alt efter hvad du har fået at vide, så er det vigtigt at du tager det stille og roligt og jeg synes du skal forsøge at minimere løft af din dreng så meget som muligt :o)
At far lige nu er mere på banen er helt fint, det vil han naturligt også være når den lille kommer og at du ligger mere på sofaen og slapper af og lege stille lege, end at du tumler rundt på gulvet i brydekamp - det er helt okay. Med den alder han har, så kobler han sandsynligvis ikke de to ting - at mor er gravid og så kan hun ikke tumle med mig - det er alt for abstrakt og det kan han ikke forholde sig til. Små børn har dog en ufattelig god evne til at indstille sig på de ændringer der kan være i en familie og han vil meget hurtige acceptere at du er der - bare mere vandret end lodret. Det kan jo også være meget praktisk at vide, at mor finder man på sofaen :o)
Med hensyn til at sove, så tænker jeg at I måske skulle overveje om han skal have en juniorseng i stedet for tremmesengen, som den lille ny så kan arve. Det kan give ham tryghed at han ikke ligger bag tremmer, men ved at han kan komme ud af sengen og ind til jer, hvis han har behov. Samtidig vil I kunne sidde hos ham på sengekanten, når der ikke er tremmer og læse en historie højt, kærtegne ham lidt, holde ham i hånden osv. og på den måde stadig give ham lidt fysisk kontakt, som han jo tydeligt søger.
Det lyder derudover som om at han lige nu er inde i en periode, hvor han er lidt utryg, når han skal sove og I skal her medtænke at børn på hans alder ofte er lidt bange for mørke og også kan være bange for små dyr. Det er derfor vigtigt at der er lidt dæmpet lys på hans værelse og at I lader døren til værelset stå lidt på klem, så han kan høre at I er der stadig væk, taler sammen uden for rummet osv. og at han således ikke er alene i verden.
Børn har naturligt perioder, hvor de klynger sig mere til voksne end i andre perioder og det er her rigtig vigtigt at give barnet den tryghed barnet søger. Det er derfor guld værd at sidde hos ham 15 minutter hver aften, hvis han på den måde falder trygt og roligt i søvn, fremfor at gå fra ham og han så græder sig i søvn fordi han er utryg og føler sig forladt.
Det betyder naturligvis ikke at man skal sidde der i en time, hvis det tager så lang tid for ham at overgive sig, men så skal man måske se på søvnen dagen igennem og hvordan hans rytme er osv.
Håber I kan bruge ovenstående lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske