Gravid og storebror vil ikke putte sig om aftenen

10. november 2008

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Gravid og storebror vil ikke putte sig om aftenen

Hej Helen,

Ja, der er lidt forskelligt i dette spørgsmål til dig - håber du kan overskue det.

For det første er jeg gravid i 29 uge og blev sygemeldt for 1½ uge siden pga. mange og kraftige plukveer. Der er dog ikke pt. tegn på for tidlig fødsel, men det er klart, at det alligevel er hårdt både fysisk og psykisk at få en sådan besked. Jeg har talt en smule med min søn på 23 måneder omkring min store mave, og at der er en baby derinde. Han kan godt se, at jeg har en stor mave og elsker at kigge på den. Han siger også selv, at der er en baby derinde og ved også godt, hvad en baby er, men det er klart, at han på ingen måde ved, hvad der kommer til at ske af ændring i hans liv i slutningen af januar næste år.

Jeg er naturligvis heller ikke så sjov at lege med som farmand, da jeg ikke længere tumler rundt nede på gulvet med ham, men hellere vil sige stille og lege, læse en bog eller se en lille film. Og det er naturligvis ikke altid, at han gider det. Endvidere er jeg også bange for, at jeg løfter ham for meget. Når jeg henter ham i vuggestuen, vil han altid gerne bæres og også tit, når vi skal op på 1. salen, når han skal have skiftet ble.

Mit første spørgsmål går på, hvor meget han lægger mærke til omkring det ændrede forhold, jeg har med ham pga. graviditeten? Samt hvor meget det er i orden at løfte på ham på nuværende tidspunkt - og i resten af graviditeten?

Dernæst har vi en udfordring med at få ham til at sove selv om aftenen samt, at han vågner i løbet ...

Annonce

... af natten. Han har indtil for 3 uger siden altid faldet i søvn selv - vi har blot lagt ham og sagt godnat, hvorefter vi er gået ud af værelset, og han er faldet i søvn af sig selv. Vi var på ferie i 2 uger i Brasilien og kom hjem for 3 uger siden, og i de 2 uger sov han sammen med os hver nat - ofte i smørhullet, da vi ikke kunne låne barnesenge på hotellerne.

Den første uges tid efter vi kom hjem, måtte vi da også tage ham ind til os om natten, da han var panisk over at skulle sove selv på sit værelse. Vi prøvede med en alm. madras, men han kom ind hver nat med sin hovedpude og lå og snakkede i 2½ time midt om natten om alt muligt, så vi fik en virkelig dårlig søvn. I sidste weekend fik vi ham tilbage i tremmesengen, men sider nu ved hans side hver aften, til han falder i søvn, da han græder rigtig meget, når vi går ud, før han er faldet i søvn. Vi vil naturligvis gerne have styr på dette, inden lillesøster kommer til januar, så jeg håber på, at du kan hjælpe.

Vores putteritual har altid været, at vi gør ham natklar på badeværelset, hvorefter vi går ind på hans værelse, siger godnat til mormor oppe i himlen ud gennem skråvinduet (han mistede desværre sin mormor for 1½ år siden), hvorefter han bliver puttet med sine 2 yndlingsbamser samt en sut i munden og én i hånden. Dæren til hasn værelse er lukket på klem, og der er lys tændt i gangen.

Alle gode råd til ovenstående spørgsmål og frustrationer er mere end velkomne :-)

De bedste hilsner den kommende mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder