Svar: Søvn, mælk, sovepose mv.
7. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Det er helt fint at I har givet Anna lidt brødhapsere med smørbart pålæg, hvis hun kan lide det og kan tygge det, så må hun gerne få det.
Jeg giver dig ret i at Anna lyder til at sove rigtig meget i øjeblikket og det lyder som en rigtig lang nattesøvn .. det kan naturligvis være dejligt for jer, men det er naturligvis uhensigtmæssigt, hvis det går ud over hendes indtag af mad og mælk. Jeg synes derfor det lyder som en god idé at du tager hende op om aftenen og giver hende mad, så natten ikke bliver så lang. Det lyder også som om at det fungerer. Men gør du det på den måde, skal du naturligvis ikke tage hende op igen kl. 23, men i stedet vente på at hun så vågner af sig selv.
Med hensyn til amning, så er det fint, hvis du kan amme så længe det er rart for både dig og Anna. Hvis du føler at det fungerer bedre med flaske for jer begge, så er det også okay. Du skal gøre det der giver mest ro i hverdagen for jer begge. Den modermælk hun får er god for hende, men det skal ikke være amning for enhver pris. I den plan jeg har sendt dig, hvor der står amning, kan du fint tilbyde flaske i stedet. Det vurderer du selv, hvad der er bedst hos jer.
Du må vurdere hendes vandladninger og se på hendes afføring for at vurdere om hun får væske nok. Hvis hun har fint gang i maven og hvis hun tisser som hun skal, så får hun den væske hun skal have.
Med hensyn til grød og mos så er det en rigtig god idé at bruge mme, hvis du laver det selv. Det giver for det første lidt ekstra mælk, men det tilfører også lidt ekstra energi til maden og så gør det maden lidt mere lind i konsistensen. Du kan købe bogen "Mad til spædbørn og småbørn" på apoteket, her finder du opskrifter og kan læse om det hele.
Nogle familier er rigtig glade for voksipose, duni-duo, sleebee, drømmepose og hvad de ellers hedder. Andre har det fint med flyverdragt og dyne - der er ikke nogen faste regler her. Generelt gælder at det er vigtigt at Anna ligger ned så længe som muligt - jeg tror faktisk man kan købe en speciel kørepose til Bugaboo, så barnet fortsat kan være pakket lidt tæt og ligge ned selvom man skifter til klapvognsdelen. Det kan du undersøge, det var måske en idé her til vinter.
Jeg synes Anna skal ligge i sin junoseng uden lift. Hun er en stor pige nu og hun skal have lov til at vende og dreje sig, skifte stilling osv. når hun sover om natten og det er helt relevant at få hende ud af liften.
Når du skal rejse, så vil det være en rigtig god idé at du malker ud og holder din mælkemængde oppe, hvis du fortsat ønsker at amme. Også for at fjerne dine brystspændinger og forhindre at du får en brystbetændelse. Men hvis du føler at det er fint at stoppe amning nu og gå over til flaske, så kan du også benytte dit ophold væk fra Anna til dette.
Hvis du har udmalket modermælk på forhånd, kan hun naturligvis få det på flaske, men ellers kan hun sagtens få den erstatning hun er vant til at få. Man stopper bedst amning ved at trappe ned stille og roligt og hvis Anna selv er ved at sige fra og du oplever at mælkemængden svinder og har det godt med at stoppe, så er det helt fint. Modsat, hvis du har det sådan at du gerne vil amme hende f.eks. 1 eller 2 gange dagligt, så skal du naturligvis lægge hende til og så udmalke mælk på de tidspunkter i det døgn du er væk. Og Anna må så i stedet få flaske på de tidspunkter, hvor hun normalt vil have behov for mælk (jvf. tidligere sendt plan) :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske