Svar: Problemer med opstart i vuggestue

5. november 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Betina

At starte i institution er en kæmpe omvæltning for et lille barn og ikke noget man kan forberede dem på. Man kan ikke forklare hvad der sker, hvorfor han pludselig skal være der, hvor du er henne og at du kommer igen. Han er stadig så lille at han simpelthen ikke forstår hvor du er og derfor er det helt naturligt at han lige nu er mere tryghedssøgende og gerne vil sidde på skødet, for at føle sig tryg.

Jeg synes det er oplagt at du taler med pædagogerne om hvordan du skal forholde dig og hvad de konkret gør. Det er netop vigtigt at de, præcis som du skriver, gør alt hvad de kan for at skabe en relation imellem dem og han, så han føler sig tryg og rolig.

Når vi andre starter på arbejde, så er det en naturlig stressfaktor og sådan er det også for børn. Det tager tid at vende sig til de nye rutiner, stedet, måden ting gøres på, skabe sig relationer osv. For vi voksne er det hårdt og vi kan endda spørge os for, når vi er i tvivl. Som barn, kan man ikke spørge, man kan bare følge med og det er bestemt hårdt. Det ved pædagogerne naturligvis også.

Din dreng kan ikke forholde sig til tid, han er for lille til at vide, hvad klokken er. Men han kan godt fornemme tid ud fra rutinerne i dagligdagen. Han kan således godt fornemme om du kommer, når han har sovet eller først kommer når han har fået frugt om eftermiddagen og jeg synes et eller andet sted, at det er vigtigt at han begynder at opleve en lidt længere periode i vuggestuen, da du skal ...

Annonce

... starte arbejde i næste uge.

Hvis du konsekvent henter ham efter kun 2 timer, så kan man godt risikere at han sidder og spejder efter dig, kigger mod døren, som du plejer at komme ind af. Hvor jeg tænker at det er vigtigt at pædagogerne prøver at tage ham med i dagligdagen, sidder med ham, laver noget med ham og de andre børn, afleder ham lidt, så han ikke 'får lov til' (forstå mig ret) at savne mor, men ligesom oplever en dagligdag og hvad der sker.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvorvidt du skal blive i institutionen, gå og komme igen for atter at blive er jeg meget i tvivl om. Der er jo kort tid til han skal kunne være der selv, og det er vigtigt at han et eller andet sted lærer at det er sådan det er nu og så bliver gjort tryg ved den situation. At give ham mellemstationer, hvor du er der mere, kan måske forvirre ham unødigt og i stedet burde kræfter måske bruges på at pædagogerne tager sig af ham og netop gør ham tryg, skaber den tilknytning og ro han har behov for - præcis som du jo også selv tænker. Det er jo relationen til pædagogerne der skal skabes, så han bliver tryg ved at blive afleveret - og så du føler dig tryg ved at aflevere ham :o)

Det kan være en god idé hvis han har en substitut for dig. Det kan være en bamse, en sutteklud eller lignede, som han plejer at sove med. Den skal han have med i vuggestuen og trøstes med når han har brug for det.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og at I finder en god løsning for jer begge :o) Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte