Svar: Problemer med opstart i vuggestue
5. november 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Betina
At starte i institution er en kæmpe omvæltning for et lille barn og ikke noget man kan forberede dem på. Man kan ikke forklare hvad der sker, hvorfor han pludselig skal være der, hvor du er henne og at du kommer igen. Han er stadig så lille at han simpelthen ikke forstår hvor du er og derfor er det helt naturligt at han lige nu er mere tryghedssøgende og gerne vil sidde på skødet, for at føle sig tryg.
Jeg synes det er oplagt at du taler med pædagogerne om hvordan du skal forholde dig og hvad de konkret gør. Det er netop vigtigt at de, præcis som du skriver, gør alt hvad de kan for at skabe en relation imellem dem og han, så han føler sig tryg og rolig.
Når vi andre starter på arbejde, så er det en naturlig stressfaktor og sådan er det også for børn. Det tager tid at vende sig til de nye rutiner, stedet, måden ting gøres på, skabe sig relationer osv. For vi voksne er det hårdt og vi kan endda spørge os for, når vi er i tvivl. Som barn, kan man ikke spørge, man kan bare følge med og det er bestemt hårdt. Det ved pædagogerne naturligvis også.
Din dreng kan ikke forholde sig til tid, han er for lille til at vide, hvad klokken er. Men han kan godt fornemme tid ud fra rutinerne i dagligdagen. Han kan således godt fornemme om du kommer, når han har sovet eller først kommer når han har fået frugt om eftermiddagen og jeg synes et eller andet sted, at det er vigtigt at han begynder at opleve en lidt længere periode i vuggestuen, da du skal starte arbejde i næste uge.
Hvis du konsekvent henter ham efter kun 2 timer, så kan man godt risikere at han sidder og spejder efter dig, kigger mod døren, som du plejer at komme ind af. Hvor jeg tænker at det er vigtigt at pædagogerne prøver at tage ham med i dagligdagen, sidder med ham, laver noget med ham og de andre børn, afleder ham lidt, så han ikke 'får lov til' (forstå mig ret) at savne mor, men ligesom oplever en dagligdag og hvad der sker.
Hvorvidt du skal blive i institutionen, gå og komme igen for atter at blive er jeg meget i tvivl om. Der er jo kort tid til han skal kunne være der selv, og det er vigtigt at han et eller andet sted lærer at det er sådan det er nu og så bliver gjort tryg ved den situation. At give ham mellemstationer, hvor du er der mere, kan måske forvirre ham unødigt og i stedet burde kræfter måske bruges på at pædagogerne tager sig af ham og netop gør ham tryg, skaber den tilknytning og ro han har behov for - præcis som du jo også selv tænker. Det er jo relationen til pædagogerne der skal skabes, så han bliver tryg ved at blive afleveret - og så du føler dig tryg ved at aflevere ham :o)
Det kan være en god idé hvis han har en substitut for dig. Det kan være en bamse, en sutteklud eller lignede, som han plejer at sove med. Den skal han have med i vuggestuen og trøstes med når han har brug for det.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og at I finder en god løsning for jer begge :o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske