Brev:
Problemer med opstart i vuggestue
5. november 2008
Alder:
12 mdr.
Problemer med opstart i vuggestue
Hej Helen
Jeg skriver til dig vedr. vores søn på 12 måneder, der for 2 1/2 uge siden startede med at blive kørt ind i vuggestue. Jeg har 1 1/2 uge tilbage af min orlov inden, jeg starter på arbejde igen, og det går bare slet ikke, føler jeg.
De første tre dage han var i vuggestuen, var jeg der sammen med ham 1-2 timer dagligt. Herefter prøvede vi, at jeg sad på gangen imens, de spiste frokost, og da dette gik fint, aftalte vi, at jeg skulle komme og aflevere ham næste dag, sige farvel hurtigt, og at jeg skulle hente ham igen, når de ringede og sagde til. Og her føler jeg at vi sidder fast, for han er der ikke længere end to timer, så ringer de og siger, at nu er han ved at blive ked af det, hvorefter jeg henter ham med det samme.
Hans dag i vuggestuen ser sådan ud: Han kommer i vuggestue ved 8.30-9.00-tiden, kl. 9.00 får de lidt brød. Han bliver lagt til at sove ude i barnevognen 9.30, vågner igen allerede 10.20 får frokost kl. 10.45 og kl. 11.00 ringer de efter mig, da de oplever, at han er ved at få nok af at være der. De fortæller, at han smågræder, hvis de ikke tager ham op og sidder med ham helst hele tiden, og at han har svært ved, at de går ud på toilettet ved siden af for at skifte de andre børn og/eller går ind i rummet ved siden af og rydder op efter frokost.
Når jeg kommer og henter ham, sidder han som regel på skødet af en af pædagogerne. Han græder ikke men virker træt og trist/sørgmodig. Han løb grædende hen til mig én af dagene, men ellers er han som regel lidt fjern indtil, vi kommer ud i bilen og kører hjemad... Så begynder han at pludre, pege, smile osv.
Hjemme kan vi også mærke en forskel efter han er startet i vuggestue. Han vil hele tiden være helt tæt på os - helst på skødet eller på armen. Han fjoller ikke længere rundt og griner og laver sjov som han plejer (han er normalt en meget-meget glad og smilende dreng)
Vi er klar over at denne tid er hård for ham, for ikke nok med at han skal lære vuggestuen, alle pædagogerne og børnene at kende, så døjer han også med separationsangst, hvilket ikke har været et problem for ham tidligere, er ved at få fire nye tænder i overmunden og har været forkølet siden han startede.
Vi, vores familie og venner har altid oplevet ham som et glad, trygt og robust dreng, så det overrasker os og gør os usikre at vuggestuen ringer efter mig, når der er gået et par timer, for vi bliver usikre på, om han er mere skrøbelig end andre børn siden vi ikke er noget længere på 2 1/2 uge?
Vi er så meget i tvivl! I tvivl om det er naturligt at han ikke er faldet mere til, og om han overhovedet kan falde til. Samtidig kan vi godt forstå, at han ikke er, for han er der jo ikke særlig længe (er der kun et par timer hvoraf han sover ca. halvdelen af tiden), og om de gør nok i vuggestuen for at hjælpe ham med at falde til. For mig at se er det naturligt, at et 1-årigt barn kan blive ked af det mange gange i løbet af dagen, særligt når det lige er startet i vuggestue, og derfor har brug for omsorgen og sidde på skødet af en af de voksne, når han bliver utryg og ked af det…!
- Jeg bliver i forbindelse med, at jeg skriver dette klar over, at jeg bliver nødt til at få talt med pædagogerne på stuen om, hvad og hvor meget de gør, for at hjælpe ham, når han bliver ked af det, da det er nu, hvor han er ved at blive kørt ind, at der skal dannes relation til de voksne og en tro på, at de kan hjælpe ham! For jeg bliver usikker på hvordan han skal klare den, når jeg om kun 1 ½ uge er startet på arbejde igen, og han ikke kun skal være der 2 timer men 5-7 timer dagligt.
Men er der noget jeg kan gøre her til sidst for at hjælpe ham bedst muligt? F.eks. være der nogle timer igen dagligt, hvis de ikke har tiden til at sidde med ham, når han bliver ked af det… Jeg kunne f.eks. aflevere ham, sige farvel og komme derned, når de ringer efter mig og blive der nogle timer sammen med ham, så han får lidt længere tid derned. Det vil selvfølgelig ikke skabe relationen mellem ham og dem, men det kan måske være med til, at han vender sig mere til stedet og dermed bliver mere tryg ved børnene, pædagogerne og deres rutiner… Eller er der andre alternativer???
Mange venlige hilsener og bekymrende tanker
Betina