Brev:
Natteuro - 5 mdr.
6. november 2008
Alder:
5 mdr.
Natteuro - 5 mdr.
Kære Helen
Mange tak for dine tidligere råd, og din plan som vi følger så vidt det er muligt. Denne gang handler mit spørgsmål om uro om natten.
Først lidt info. Vores nu 5 måneders gl dreng har nu i længere tid haft godt gang i maven efter alle forstoppelseperioderne, har afføring 1-2 gange dagligt pga. 2x3ml lactulose. Det har i et stykke tid haft positiv afsmitning på hans mælkeindtag (som nu er reduceret noget igen), hvor han endelig har villet have op til 200 (220) ml ved nogle af måltiderne. Hertil har han fået lidt majsgrød med mos 2xdagligt, som han virkelig er glad for.
Mht. søvnen har han om dagen sovet 3-4 gange i ca. 1-11/2 time af gangen i barnevogn. Om natten har der faktisk altid været uro, givetvis pga. forstoppelsen. Jeg undrer mig derfor over, at uroen fortsætter, ja nærmest er blevet værre inden for de sidste par uger.
Min mand og jeg skiftes til at have ham om natten, da han ca. en gang i timen bliver urolig i søvnen. Når vi ikke dér at vende ham om på en anden side, så vågner han og begynder at græde og er så temmelig svær at få ro på igen. Det er ligesom, han ikke kan holde til at ligge på den samme side i længere tid?! Tager vi ham op, bliver han voldsom sur, han vil bare sove.
Vi har både prøvet at give ham noget mælk senere om aftenen når han sover, samt når uroen starter omkring kl 24, da det måske er fordi, han er sulten, men han afviser ofte, vil bare sove! Vi vender ham derfor, når han bliver urolig, og når der tit at undgå, at han vågner helt. Sidst på natten vågner han ofte helt på trods af vendingen, og vil der have ca. en halv flaske/100 ml. Han har altid spist i underkanten af, hvad der anbefales, og om aftenen lykkes det os oftest kun at liste 100-120 ml i ham efter kl 19-20.
Han har aldrig sovet op til de anbefalede 15 timer i døgnet, men det er langtfra nu, da han jo ikke har en rolig dyb og regelmæssig søvn. Fra kl 6 om morgenen vil han ikke sove mere, og der går så halvanden til to timer, før vi kan lægge ham til formiddag. Han er 72 cm og vejer 8.5 kg. så han følger kurven, men er meget slank uden elastikker. Han er både opmærksom og smilende men også meget utålmodig/hys af natur.
Selv tror jeg, det handler om at hans krop mangler mad (nu hvor mælkeindtaget atter er reduceret til ca 100-170 ml 5 x dagl), men at han er så dødtræt om natten, at han ikke orker at spise. Skal vi prøve at give ham vælling, som den sidste flaske han vil tage imod, eller måske give ham grød lige inden han falder i søvn mellem kl 20-21? eller tror du det drejer sig om noget andet?
Vi ser virkelig frem til dit svar, for det tærer meget på os og vores lille dreng, at vi hele tiden kæmper med noget.
Med venlig hilsen
Buller