Svar: Min dagplejer

3. november 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mathiases mor

Tak for dit brev og stort knus herfra! Du lyder til at være en god og omsorgsfuld mor og hvor er det godt, at du lytter til dit hjerte. Den fornemmelse du har, er bare så rigtig og god og lad ingen fortælle dig andet.

Donald W. Winnicott (1896-1971), psykoanalytiker, børnelæge og børnepsykiater han sagde mange kloge ting. Blandt andet at man som mor helt naturligt vil kunne fornemme, hvad der er barnets behov og vil reagere hensigtsmæssigt på sit barn og at det er vigtigt ikke at bryde ind i dette eller blande sig unødigt ... Det kunne mange, både sundhedspersonale, dagplejere og andre lære meget af :o( for der er ingen tvivl om at man som mor nogle gange godt kan mærke når ens grænser bliver overskredet og det er naturligvis ikke okay.

Som mor er man naturligt usikker, når man står i situationer som man ikke har stået i før. Den usikkerhed kan være der uanset om det er første barn eller andet barn .. eller selvom man har fire børn. Hvis man oplever at ens barn ikke trives eller har fornemmelsen af, at der ikke bliver lyttet eller taget godt nok hånd om, så bliver man naturligvis bekymret og ked af det. I sådanne situationer, kan man godt komme til at tvivle på sig selv og sin egen fornemmelse og her er det vigtig at du ...

Annonce

... som mor forsøger at holde fast i at du kender din dreng bedst, netop fordi du er mor!

I forhold til din dreng og hans opvågninger om natten, så tænker jeg at det handler om at han nu er startet i dagpleje og derfor skal finde ud af at I ikke er sammen i dagtimerne, som I plejer at være. Samtidig får han en masse nye oplevelser og stimuli og det hele skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor drømmer han mere, vågner flere gange, har brug for ekstra nærhed og kontakt for at kunne falde i søvn igen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Samtidig er han aldersmæssigt lige på grænsen til at han helt kan forstå, hvor du er når han ikke kan se dig. Omkring 16 måneders alderen siger man at børn normalt begynder at forstå dette, indtil da vil børn ofte føle sig forladt, når man går fra dem - de forstår ikke hvor man er og at man kommer igen. Det at han var begyndt at gå rundt, fremmer naturligvis denne betydning, han har jo kunne følge efter dig, gå ind til dig, bevæge sig efter lyden, din kalden osv. men lige nu er han på grund af sin gips forhindret i dette og det kan naturligt godt gøre ham mere søgende efter dig.

Så fortsæt med at lytte til dig selv og giv din dreng en nærhed og kontakt du oplever han lige nu har behov for. Det kommer aldrig dårligt igen :o)

Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke