Svar: Min dagplejer
3. november 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Mathiases mor
Tak for dit brev og stort knus herfra! Du lyder til at være en god og omsorgsfuld mor og hvor er det godt, at du lytter til dit hjerte. Den fornemmelse du har, er bare så rigtig og god og lad ingen fortælle dig andet.
Donald W. Winnicott (1896-1971), psykoanalytiker, børnelæge og børnepsykiater han sagde mange kloge ting. Blandt andet at man som mor helt naturligt vil kunne fornemme, hvad der er barnets behov og vil reagere hensigtsmæssigt på sit barn og at det er vigtigt ikke at bryde ind i dette eller blande sig unødigt ... Det kunne mange, både sundhedspersonale, dagplejere og andre lære meget af :o( for der er ingen tvivl om at man som mor nogle gange godt kan mærke når ens grænser bliver overskredet og det er naturligvis ikke okay.
Som mor er man naturligt usikker, når man står i situationer som man ikke har stået i før. Den usikkerhed kan være der uanset om det er første barn eller andet barn .. eller selvom man har fire børn. Hvis man oplever at ens barn ikke trives eller har fornemmelsen af, at der ikke bliver lyttet eller taget godt nok hånd om, så bliver man naturligvis bekymret og ked af det. I sådanne situationer, kan man godt komme til at tvivle på sig selv og sin egen fornemmelse og her er det vigtig at du som mor forsøger at holde fast i at du kender din dreng bedst, netop fordi du er mor!
I forhold til din dreng og hans opvågninger om natten, så tænker jeg at det handler om at han nu er startet i dagpleje og derfor skal finde ud af at I ikke er sammen i dagtimerne, som I plejer at være. Samtidig får han en masse nye oplevelser og stimuli og det hele skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor drømmer han mere, vågner flere gange, har brug for ekstra nærhed og kontakt for at kunne falde i søvn igen.
Samtidig er han aldersmæssigt lige på grænsen til at han helt kan forstå, hvor du er når han ikke kan se dig. Omkring 16 måneders alderen siger man at børn normalt begynder at forstå dette, indtil da vil børn ofte føle sig forladt, når man går fra dem - de forstår ikke hvor man er og at man kommer igen. Det at han var begyndt at gå rundt, fremmer naturligvis denne betydning, han har jo kunne følge efter dig, gå ind til dig, bevæge sig efter lyden, din kalden osv. men lige nu er han på grund af sin gips forhindret i dette og det kan naturligt godt gøre ham mere søgende efter dig.
Så fortsæt med at lytte til dig selv og giv din dreng en nærhed og kontakt du oplever han lige nu har behov for. Det kommer aldrig dårligt igen :o)
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske