Brev:
Vil sove i soveværelset
4. november 2008
Alder:
3 år, 5 mdr.
Vil sove i soveværelset
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål omkring vores datter på 3 år og 5 måneder. Efter at have læst dine gode råd, har vi flyttet en madras ind i soveværelset, da hun var begyndt at komme hver nat og ville sove i vores seng.
Det fungerer også godt, faktisk så godt, at hun nu tilbringer mere og mere af natten inde hos os - hvor hun før kom ved 4-5 tiden, kommer hun nu allerede ved 2 tiden. Og det er hver nat.
Der er ingen tvivl om, at hun synes, det er fantastisk hyggeligt at sove i soveværelset, hun siger ligefrem en tilfreds lyd, når hun lægger sig på madrassen!
Hun har ellers altid været god til at sove selv. Hun kom på eget værelse, da hun var 1 år, og vi har ingen problemer med at putte hende om aftenen, hun er glad for at komme i seng og sover inden 5 minutter (hun puttes 19.40 ca.). Vi skal heller ikke komme med vand osv., så der er ingen problemer med det.
Men hun har altså fået for vane at komme ind til os nu hver nat. Når jeg spørger hvorfor, siger hun bare fordi! Ind imellem er det fordi, hun har drømt, men de fleste nætter er der ikke noget galt.
Jeg ved godt, at børn i den alder har brug for tryghed og omsorg, og derfor også søger det om natten, og hun er også inde i en periode, hvor hun skiftevis søger mig meget, og ellers stiller sig på tværs og siger nej, lige gyldigt hvad jeg vil have hende til.
Mit spørgsmål til dig er, om der er en måde, hvorpå vi igen kan få hende til at sove i sin egen seng? Vi har prøvet at følge hende ind i seng igen, men så går der bare et kvarter, så står hun hos os igen. Og anden gang vil hun ikke ind på værelset igen, så græder hun.
Jeg synes bare, det er ærgeligt at skulle ødelægge en ellers god soverytme i egen seng, og jeg er jo også lidt nervøs for, hvor mange år vi så skal have hende i soveværelset...
Håber, du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Louise