Svar: Forstoppelse og mavekneb - 1 mdr.

3. november 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lonni

Tillykke med den lille dreng :o)

Det lyder ganske rigtigt som om at han har lidt maveproblemer og svært ved at komme af med sin afføring og da han er glad for grøn allomin og det tilsyneladende har en vis effekt på hans mave, så synes jeg du skal prøve at gå over til det.

Det skulle meget gerne fremgå af pakken at grøn allomin er et fuldgyldigt produkt og det betyder at han sagtens kan tilbydes dette fuldt og ikke kun må få 2 flasker dagligt. Hvorimod det man kalder tilskudsblandinger som tidligst kan gives fra 4 måenders alderen anbefaler man kun udgør to af dagens måltider. Måske er det der din veninde har taget fejl ...

På grund af syrningen anbefales grøn allomin ikke til børn der er født for tidligt, men det lyder ikke til at være tilfældet for din dreng. Han var en stor og fin dreng da han blev født og jeg synes altså du skal forsøge at overgå stille og roligt til kun at give grøn ...

Annonce

... allomin. Der burde heller ikke være problemer i forhold til den alder han har nu.

Udskift en flaske nan med en flaske grøn allomin af gangen, sådan at hvis han i dag får 2 flasker grøn allomin og 4 flasker nan, så får han i morgen 3 flasker grøn allomin og 3 flasker nan. Næste dag 4 flasker grøn allomin og 2 flasker nan osv. Indtil du oplever at hans mave fungerer bedst.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Grøn allomin kan altså gives helt eller delvist fra fødslen og dermed gives, som det passer jer bedst. Allomin Syrnet er i øvrigt identisk med Allomin 1 bortset fra den tilsatte citronsyre og en lavere pH værdi.

Det er rigtig fint at du fortsætter med laktulose og det er også rigtig godt, at du er opmærksom på at give din dreng mavemassage og bevæge hans ben, så han bliver rørt og bruger sig selv. Det har også meget at sige i forhold til hans mavefunktion.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder