Svar: Forstoppelse og mavekneb - 1 mdr.
3. november 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Lonni
Tillykke med den lille dreng :o)
Det lyder ganske rigtigt som om at han har lidt maveproblemer og svært ved at komme af med sin afføring og da han er glad for grøn allomin og det tilsyneladende har en vis effekt på hans mave, så synes jeg du skal prøve at gå over til det.
Det skulle meget gerne fremgå af pakken at grøn allomin er et fuldgyldigt produkt og det betyder at han sagtens kan tilbydes dette fuldt og ikke kun må få 2 flasker dagligt. Hvorimod det man kalder tilskudsblandinger som tidligst kan gives fra 4 måenders alderen anbefaler man kun udgør to af dagens måltider. Måske er det der din veninde har taget fejl ...
På grund af syrningen anbefales grøn allomin ikke til børn der er født for tidligt, men det lyder ikke til at være tilfældet for din dreng. Han var en stor og fin dreng da han blev født og jeg synes altså du skal forsøge at overgå stille og roligt til kun at give grøn allomin. Der burde heller ikke være problemer i forhold til den alder han har nu.
Udskift en flaske nan med en flaske grøn allomin af gangen, sådan at hvis han i dag får 2 flasker grøn allomin og 4 flasker nan, så får han i morgen 3 flasker grøn allomin og 3 flasker nan. Næste dag 4 flasker grøn allomin og 2 flasker nan osv. Indtil du oplever at hans mave fungerer bedst.
Grøn allomin kan altså gives helt eller delvist fra fødslen og dermed gives, som det passer jer bedst. Allomin Syrnet er i øvrigt identisk med Allomin 1 bortset fra den tilsatte citronsyre og en lavere pH værdi.
Det er rigtig fint at du fortsætter med laktulose og det er også rigtig godt, at du er opmærksom på at give din dreng mavemassage og bevæge hans ben, så han bliver rørt og bruger sig selv. Det har også meget at sige i forhold til hans mavefunktion.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske