Svar: Nattesøvn og ruller ikke
1. november 2008
Alder:
6 mdr.
Hej igen.
Min umiddelbare tanke er at du skal forsøge at følge den plan jeg netop har sendt dig vedr. rytme for dagen. Det at din dreng sover, spiser, ammes, leger osv. på nogenlunde faste tidspunkter kan godt give jer lidt bedre og mere rolige nætter. Ved at følge en fast plan er du for det første sikker på at han ikke vågner fordi han er sulten eller tørstig, men også sikker på at han ikke sover for meget, bliver puttet for tidligt osv.
Derudover tænker jeg at det naturligvis også handler om den alder han har lige nu og det faktum, at han måske lettere lader sig forstyrrer, når han f.eks. ammer hos dig om dagen. Han har sværere ved at koncentrere sig om brystet og det at spise og får måske ikke helt mælk nok i løbet af dagen, hvorfor han naturligt vil søge det om natten. Det at du oplever at hans søvn er blevet værre efter start med fast føde, kan altså godt skyldes at den faste føde fylder for meget og mælke-væskebehovet ikke dækket helt godt nok. Derfor er det vigtigt at du sørger for at tilbyde ham små måltider, så der hele tiden er plads til at følge efter med mælk.
Med hensyn til at rulle, så er det en rigtig god idé at du hjælper ham med dette. Med den alder han har nu, er det godt, hvis han både kan rulle fra mave til ryg og fra ryg til mave. For at stimulere ham til dette, er det vigtigt at han så vidt muligt ikke sidder, men lægges på maven dagligt. Gør det til en vane at du altid lægger ham på maven, når du lægger ham fra dig og han er vågen. På den måde starter ham med at ligge på maven og vil naturligt komme til at ligge mere på maven end han gør lige nu.
Derudover er det en rigtig god idé, hvis du kan tumle med ham, jo mere du kan svinge ham, dreje ham osv. jo bedre er det. Det er ved at blive drejet rundt, vendt op og ned at han får stimuleret sin balance og det hjælper ham motorisk på sigt.
Håber ovenstående hjælper på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske