Søvnterrorist

1. november 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Søvnterrorist

Hej Helen.

Jeg har tit været inde på din side og læst dine råd til andre forældre, nu er det så blevet min tur til at spørge til råds.

Vi har en søn på 3 år og 3 mdr. som, den sidste uges tid, gradvist er begyndt at vågne tidligere og tidligere om morgenen og ikke vil sove mere, selvom han ikke er rigtig frisk. Det startede med kl.5.45, så blev kl. 5.30, så blev den 5.15 og pt er kl 4.45-5 når han vågner. Han er holdt op med at sove til middag, han vil simpelthen ikke sove til middag, så den lur har vi taget fra ham.

Vi tror selv at det handler om at han prøver grænser af, han vil gerne selv bestemme hvornår det skal være morgen. Derfor er vi lidt i tvivl om vi skal lade ham sove til middag igen, hvis han vil, eller om vi bare skal sige at vi har skippet middagsluren???

Egentlig synes jeg jo ikke han skal have lov til at sove til middag, for det er jo ham der prøver af, det er ikke os der vækker ham.

Jeg har snakket med dem i børnehaven, og de synes bestemt ikke at han skal sove til middag, når det er ham der prøver grænser af, selvom han er træt ved middagstid.

Han bliver puttet i sin egen seng på sit ...

Annonce

... værelse om aftenen og han sover ved 19-tiden, jeg sidder hos ham de 10-15 min. det tager ham at falde i søvn.

Endvidere har vi en madras på gulvet ved siden af vores seng, hvor han troligt kommer ind og lægger sig i løbet af natten og, indtil for en uge siden, sover videre til 6.30-7. Så han kan jo altså godt sove længere end til kl.5.

Mit spørgsmål er, hvad er dit råd i denne situation, ang. middagsluren?

Vi frygter jo lidt at han ender med at vågne kl 2 om natten og ikke vil sove mere.

Vi tænkte at vi ville prøve at sætte et vækkeur til at ringe, og så ellers bede ham om at blive liggende, selvom det er svært, til uret ringer.

Jeg aner slet ikke om en dreng på 3 år vil kunne forstå det med vækkeuret, jeg er med på at de ikke kender klokken, men vil han forstå det når vi siger at han først må stå op når uret ringer? Vi stiller selvfølgelig uret på en tid som er realistisk, f.eks kl 6-6.30, så kunne man måske rykke tiden med 15 min efterhånden som han vender sig til det.

Hvad synes du om den ide?Det er lidt svært at vide nogle gange hvor meget børn forstår.

Vi ser frem til dit svar.

Venlig hilsen
Karin og mand.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39