Brev:
Søvnterrorist
1. november 2008
Alder:
3 år, 3 mdr.
Søvnterrorist
Hej Helen.
Jeg har tit været inde på din side og læst dine råd til andre forældre, nu er det så blevet min tur til at spørge til råds.
Vi har en søn på 3 år og 3 mdr. som, den sidste uges tid, gradvist er begyndt at vågne tidligere og tidligere om morgenen og ikke vil sove mere, selvom han ikke er rigtig frisk. Det startede med kl.5.45, så blev kl. 5.30, så blev den 5.15 og pt er kl 4.45-5 når han vågner. Han er holdt op med at sove til middag, han vil simpelthen ikke sove til middag, så den lur har vi taget fra ham.
Vi tror selv at det handler om at han prøver grænser af, han vil gerne selv bestemme hvornår det skal være morgen. Derfor er vi lidt i tvivl om vi skal lade ham sove til middag igen, hvis han vil, eller om vi bare skal sige at vi har skippet middagsluren???
Egentlig synes jeg jo ikke han skal have lov til at sove til middag, for det er jo ham der prøver af, det er ikke os der vækker ham.
Jeg har snakket med dem i børnehaven, og de synes bestemt ikke at han skal sove til middag, når det er ham der prøver grænser af, selvom han er træt ved middagstid.
Han bliver puttet i sin egen seng på sit værelse om aftenen og han sover ved 19-tiden, jeg sidder hos ham de 10-15 min. det tager ham at falde i søvn.
Endvidere har vi en madras på gulvet ved siden af vores seng, hvor han troligt kommer ind og lægger sig i løbet af natten og, indtil for en uge siden, sover videre til 6.30-7. Så han kan jo altså godt sove længere end til kl.5.
Mit spørgsmål er, hvad er dit råd i denne situation, ang. middagsluren?
Vi frygter jo lidt at han ender med at vågne kl 2 om natten og ikke vil sove mere.
Vi tænkte at vi ville prøve at sætte et vækkeur til at ringe, og så ellers bede ham om at blive liggende, selvom det er svært, til uret ringer.
Jeg aner slet ikke om en dreng på 3 år vil kunne forstå det med vækkeuret, jeg er med på at de ikke kender klokken, men vil han forstå det når vi siger at han først må stå op når uret ringer? Vi stiller selvfølgelig uret på en tid som er realistisk, f.eks kl 6-6.30, så kunne man måske rykke tiden med 15 min efterhånden som han vender sig til det.
Hvad synes du om den ide?Det er lidt svært at vide nogle gange hvor meget børn forstår.
Vi ser frem til dit svar.
Venlig hilsen
Karin og mand.