Svar: Pludselig ked af det dagen igennem
29. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Lotte
Tillykke med den lille pige :o)
Når børn pludselig begynder at græde meget, så er det en god idé at overveje, hvorvidt barnet har ondt, hvorvidt barnet har behov for mere mad eller hvorvidt barnet er overstimuleret og har brug for hjælp til at koble fra og finde ro.
Da jeres datters gråd starter om morgenen og hun generelt virker pylret og ked af det, utilfreds det meste af dagen, så handler det ganske givet ikke om overstimulering. Jeg går ud fra at hun sover de lure i løbet af dagen som hun skal, kun er vågen max et par timer af gangen osv.
Derfor er der de to andre muligheder tilbage og i forhold til trøske så tænker jeg at det godt kan genere hende meget. Trøske er en form for svamp og det er sådan, at hvis barnet har trøske, så har mor det ofte også. Derfor skal både mor og barn behandles. Hvis ikke I begge bliver behandlet, så vil I kunne smitte hinanden igen og igen. Samtidig er det dog også sådan at svamp i brystet gør ondt, så hvis du har svamp, så ville du normalt også have ondt. Ikke bare når du ammer, men også imellem amningerne. Du behøver ikke have synlige tegn på svamp, men smerterne vil ofte være der ...
Man behandler med brentangel, som både smøres i munden på barnet og på dine brystvorter. Brentangel fås på recept hos lægen.
Og så er der den mulighed at hun skal have lidt mere mad. Børn som er meget vågne, småklyngende, grædende bliver normalt lagt hyppigere til brystet og derved øges mælkemængden. Det at hun har været forkølet har måske gjort at hun ikke har kunne arbejde helt så effektivt ved brystet og samtidig fortæller du at hun har sovet længere og dermed ikke ammet så hyppigt. Din mælkemængde kan derfor godt være blevet nedsat lidt de sidste 3-4 dage og det er vigtigt at du nu arbejder på at få den sat op igen.
Jo hyppigere du kan amme jo bedre. Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne amme fra begge bryster imellem hendes lure. Det vil sige lægge hende til det ene bryst, sørge for at hun spise godt og effektivt der, så hun får brystet 'tømt'. Derefter skal hun bøvse, pludres med, have skiftet ble og så tilbyder du hende toppen fra modsatte bryst inden du putter hende og hun skal sove. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun har taget toppen, lader hende spise i bund der, skifter hende og tilbyder modsatte side.
Først derefter skal hun tilbydes en sut. Det er fint, hvis sutten indgår som en del af putteritualet, men pas på at hun ikke får den for meget. Undersøgelser viser faktisk at børn der bruger sut spiser en gang mindre i døgnet ved brystet end børn der ikke bruger sut. Det kan være vældig rart, hvis man har et barn som dier 10-12 gange i døgnet, men hvis barnet har behov for at øge mælkemængden, så er sutten uhensigtsmæssig.
Hvis hun fortsat har det som du beskriver, så er det en god idé at få enten læge eller sundhedsplejerske til at se på hende :o) Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske