Pludselig ked af det dagen igennem

29. oktober 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Pludselig ked af det dagen igennem

Hej Helen.

Så blev det min tur til at søge mine råd.

Vi har en dejlig datter på 8 uger og 3 dage. Hun har indtil nu været meget tilfreds og glad og hvis hun er blevet ked af det, har vi hurtigt kunne tyde hvad det handler om og hjælpe hende med det. Det har altså været utrolig nemt og dejligt lige siden hun blev født.

De sidste 3-4 dage har hun dog været meget ked af det. Hun klynker og piver. Tydeligvis som om hun har ondt, men denne gang kan vi ikke tyde hvad det handler om. Det virker ikke som om det er maven eller ander som vi kender. Hun er ked af det lige fra morgenstunden, så det er altså ikke noget aftenhalløj.

Hun har i 3-4 uger haft snot i næsen, men har ikke virket særlig påvirket af det. Jeg drypper med saltvand og har lagt en sammenfoldet stofble under madressen i hovedenden når hun sover.
Bør jeg få tjekket hendes øre eller gøre andet?

Et par dage op til denne periode hvor hun har været ked af det, sov hun pludselig utrolig meget. Vi tolkede dog det som er udtryk for at hun blot var lidt sløj af forkølelsen. De sidste 3-4 dage, har det været svært at få hende til ...

Annonce

... at sove, da hun græder og kun tager sutten i korte perioder. Det virker lidt som om noget genere hende i munden. Hun har ofte fingerne inde i munden og gnubber. (Men det hører måske alderen til) Det er også som om hun "tygger" på noget. Der er dog ikke noget at se i munden.

Hun har tidligere haft trøske som vi behandlede med danskvand og trøskesaft. Hun er stadig lidt hvid på tungen, så jeg er begyndt behandlingen igen, da jeg naturligvis tænker at det kan være det som generer hende. Må dog indrømme, at jeg har det svært med den klud i danskvand i munden på hende, da det jo tydeligt er meget ubehageligt for hende. Får derfor ikke gjort det så ofte. Er der andre muligheder? (Jeg er bekendt med behovet for øget hygiene)

Jeg ved det naturligvis er svært for dig at afgøre hvad der gør hende så ked af det. Men håber du alligevel har et bud.

Jeg har overvejet at lade min læge se på hende, men det er min opfattelse at man skal være "meget" syg før hun tager det alvorligt. Men det er naturligvis svært for os at vores ellers så glade datter pludselig er så ked af det.

Mange hilsner
Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire