Svar: Søvn, tænder - udviklingsspring?

29. oktober 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Jette

Det lyder helt rigtigt, at du lige nu skal arbejde på to lure dagligt og således måske også prøve at putte din dreng en lille smule senere end du gør lige nu. På den måde vil han for det første være ekstra træt og måske bedre kunne overgive sig til søvnen og for det andet, vil det gøre, at han kan holde sig bedre vågen, fra han vågner om eftermiddagen og til om aftenen, hvor han skal i seng.

Det lyder også som om at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med din dreng lige nu, han udvikler sig rigtig godt motorisk, bruger sig fysisk mere end tidligere - men mestrer stadig ikke at vende og dreje sig selv, når han i søvne får sagt lagt i en ny stilling. Derfor har han ekstra bruge for hjælp til stillingsskift i øjeblikket.

Han har også en alder, hvor han naturligt følger mere og mere med i hvad der sker omkring ham og alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme om natten. Det gør igen at han sover mere uroligt - samtidig med alt dette kan tandfrembrud, som du også er inde på naturligt spille ind.

Med den alder han har, er det en rigtig god idé at du nu begynder at tilbyde ham mere variation af mad i løbet af dagen. Han skal ikke kun have kartoffelmos, - men grøntsagsmos af alle slags grøntsager og du skal også begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen. Derudover må han godt begynde at få lidt mad i hånden, som han selv kan sidde med, gnaske i. Det vil også stimulere ham og gøre ham godt.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9-9.30: Frugtmos og tilbydes også frisk frugt i hånden - start med det lidt bløde frugt som appelsinbåde, fersken, blomme, kiwi og lignende, som han kan sidde og sutte på og gnaske lidt i. Vand af kop

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede ...

Annonce

... rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden at sidde med. Brøddet kan han opbløde med lidt spyt og gnaske i. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 16: Ammes - hvis du skønner han har behov for 4 måltider skemad dagligt skal det fjerde måltid ligge her. Det kan være lidt flerkornsgrød med frugtmos, dertil frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen

Powernappen springes over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt den mad I andre spiser. Tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sen aften 23-24: Ammes

Nat 23.30-05.30: Sover uden at få mælk, men skal sandsynligvis have hjælp til stillingsskift og at komme videre i søvnen.

Det er vigtigt, når du putter din dreng, at du er sikker på at han er godt mæt og at tidspunktet er rigtigt. Det er også vigtigt at han ikke lægges sovende i barnevognen, men er vågen nok til lige at registrere hvor han bliver lagt.

Det er helt fint, hvis du starter med at lade ham sidde op, kigge lidt på verden, mærke vinden i ansigtet og så triller en tur. Først når han virker parat lægger du ham ned. Det kan give dig en idé om hvad tidspunkt der passer - derudover gør det at han stadig er glad for vognen og ikke begynder at opfatte det sted, som noget ubehageligt, når han skal sove. Efter en periode på denne måde vil du derfor måske bedre kunne få ham til at sove i vognen igen.

Som du kan se af planen skal din dreng fortsat have meget bryst i løbet af dagen også selvom han spiser så meget skemad som han gør. Det er derfor vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så der stadig er plads til mælk i maven efterfølgende. Ellers kan du risikere at han vågner hele natten for at indhente sit behov ..

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.