Svar: Blødt kranium?
29. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Astrid
Det er især de første 3 måneder at barnets hoved tager facon efter hvordan barnet ligger, så risikoen for at der sker noget med din datters kraniefacon nu er minimal.
Det er dog fortsat en god idé at være opmærksom, når du oplever at hun har en foretrukken side og det er vigtigt at du går ind og flytter lidt på hendes hoved, når hun sover, ligesom du også skal sikre dig at hun ligger så meget på maven som muligt og hænge legetøj, uroer og lignende op til den side, hvor hun helst ikke vil kigge hen. På den måde kan du 'tvinge' hende til at kigge til den side, du også gerne vil have hun bruger.
Hvorvidt hun tilter hovedet lidt til højre af vane eller fordi hun har en stramning af halsmuskulatur eller lignende, kan jeg desværre ikke se herfra hvor jeg sidder. Men det burde både din læge og din sundsplejerske hurtigt kunne konstatere, hvis de får hende i hænderne.
Jeg mener at der i kommunen hvor du bor er tilbud om forældrecafe, hvor der er sundhedsplejersker tilknyttet. Der kan du gå hen med din datter og få hende vurderet. Jeg mener også at I i din kommune har en børnefysioterapeut ansat og det vil være super godt at spørge hende til råds. Hun vil også kunne fortælle dig, hvis der er specielle øvelser eller andet som vil være godt for jer at lave.
Men derudover vil jeg sige at det du fortæller lyder meget normalt og at der umiddelbart ikke behøver være nogen bekymring - men spørg en der kan se hende :o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske