Svar: Opstart i dagpleje - diverse praktiske spørgsmål

28. oktober 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anna

Hvorvidt I skal skifte til andet rugbrød afhænger meget af hvor god din dreng er til at tygge. Hvis han ikke kan tygge kernerne får han ingen gavn af dem og det dur ikke. Derfor er det i princippet en rigtig god idé, at tilbyde små børn brød med højt fiberindhold men uden hele kerner ... Hvis rugbrøddet dagplejer tilbyder er meget groft, så synes jeg du skal medgive ham noget, du er sikker på han kan fordøje, men er der kun enkelte kerner hist og her, så går det nok endda :o)

Med hensyn til bodyer så må han meget gerne begynde at bruge disse nu. Den gamle tommelfingerregel lyder at uld er godt at bruge i måneder der ender på r - september, oktober, november, december, januar og februar ... Det betyder ikke at man skal bruge det altid og hele tiden, du må meget gerne lade din dreng sove i bomuldundertøj, når han sover inde om natten, ligesom han også kan have bomuld på om dagen, hvis det er varmt. Men når det er koldt, hvis han sidder på gulvet og risikerer at få træk, hvis han har tendens til tit at blive forkølet osv. så kan det være en god idé at give ham en uldbody på.

Nogle børn og familier har det super med uld, for andre virker det ikke. Hvis man har et meget slankt barn med kun lidt fedtvæv i kroppen, så er uld rigtig godt. Men hvis man har et barn der generelt har det meget varmt og tendens til at blive overophedet, så er bomuld ofte bedre. Modsat, hvis barnet sveder meget, vil uld ofte også have en bedre sugeevne og fortsat holde barnet mere tør.

Børn med børneeksem vil ofte få mere kløe og irriteret hud af uld. Hvis man gerne vil give barnet den ekstra varmeeffekt som ulden har, så kan det være en god idé at give barnet bomuld inderst og bruge en trøje af uld yderst.

De fleste børn vil i en alder af 10 måneder godt kunne sidde på en cykelstol, monteret bag på forældrecyklen. Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme ...

Annonce

... i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene kan være en god ide.

Stolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er mere sikkert, end hvis den kun er spændt fast til bagagebæreren. Selerne til at spænde barnet fast i stolen skal være H eller Y formede - det er de mest sikre. Vælg en cykelstol, der er DS mærket. Det betyder, at stolen lever op til strenge sikkerhedskrav. Derudover skal barnets vægt og den vægt som stolen er beregnet til at kunne bære, passe sammen.

- og så skal barnet naturligvis have cykelhjelm på.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til brug af cykelanhænger, så afhænger det af modellen og hvor stabilt barnet kan sidde. Det lyder fornuftigt med en indlæg, hvis man kan købe det, så han sidder stabilt og godt spændt fast. I må tale med cykelhandleren om hvad muligheder der er.

Med hensyn til sovetid om morgenen og krav om aflevering inden kl. 9, så synes jeg det er super dejligt at du har fleksible arbejdstider og det skal I naturligvis forsøge at udnytte. Derfor synes jeg også du skal tale med dagplejer om, hvad dage de tager på tur, skal i legegruppe osv. fordi det de dage er vigtigt at din dreng kommer inden kl. 9 så de kan komme af sted. Modsat, de dage, hvor de ikke skal på tur, så gør det vel ikke noget, hvis du afleverer ham lidt senere ... :o)

Jeg tror derudover at du oplever din dreng ekstra træt i øjeblikket fordi han lige nu skal køres ind og vende sig til de nye rutiner, indtryk osv. Derfor er det naturligt at han falder i søvn og har brug for sin morgen/formiddagslur lur og jeg tænker at det ændrer sig igen i takt med at han bliver lidt ældre og vender sig til de nye rutiner. Det vil på sigt være godt at arbejde mod sovetider, som passer ind i dagplejers rytme, så tal med hende om hvad der mon passer bedst og så prøv at passe dette ind. Og lad os så se om ikke det giver lidt ændring af sig selv stille og roligt.

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend. Håber jeg er kommet igennem det hele :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor