Den evige dårlige samvittighed

28. oktober 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Den evige dårlige samvittighed

Hej Helen!

Tak for en helt fantastisk side, som er blevet brugt flittigt, efter jeg er blevet mor.

Jeg har en datter, Karla, på fire måneder, som havde en del ”startvanskeligheder” den første måned, med ondt i maven og hold i nakken. Efter fire behandlinger hos en kiropraktor, er hun dog blevet en glad og nem pige, der stort set aldrig græder og efterhånden er begyndt at sove bedre – både dag og især nat (7-9-13 ;o)

Til trods for, at jeg dagligt oplever en veltilpas pige, går jeg konstant rundt med en nagende dårlig samvittighed og en masse bekymringer. Så sover hun for meget, så sover hun for lidt. Så er hun for krævende, så er hun for apatisk osv. Hun kan aldrig rigtig gøre sin mor tilfreds (ikke dermed ment, at jeg går og er irriteret på hende – for det er jeg faktisk aldrig, men oplever det mere som en konstant bekymring).

Især handler bekymringen om stimuleringen af hende. Jeg går meget op i at sætte hendes behov først og vælger f.eks. stort set altid at gå eller tage offentlige transportmidler, når vi skal noget, så hun kan ligge trygt i sin barnevogn, frem for at skulle hives ud og ind af en autostol osv. Til tider tager jeg måske overdrevent meget hensyn, i jagten for at imødekomme hendes behov.

Når det er sagt, har jeg et aktivt liv og et stort behov for at lave ting, ses med venner osv. For tiden er vi taget en måned til USA, da min kæreste skal arbejde herovre. Dette kræver bl.a. en del ”wining and dining” om aftenen, hvor vi naturligvis bliver nødt ...

Annonce

... til at tage Karla med. Dette klarer hun super flot, følger bare med, charmerer hele restauranten og falder fint i søvn, når vi kommer hjem igen.

Men hvor meget hensyn skal vi egentlig tage? Er det f.eks. nok blot at forsøge at læse hende og satse på at hun vil give udtryk for det, hvis vi overskrider hendes grænser? Reagerer et barn med det samme, med f.eks. gråd og urolig søvn eller kan overstimulering ”skade” på længere sigt?

Desuden har vi forsøgt at holde en sengetid der hedder kl. 21-22 og lader hende sove til hun selv vågner næste dag, ved en 8-9 tiden, da dette passer bedst ind i vores livsstil. Men kan vi egentlig tillade os, at styre vores datters rytme eller har et barn en naturlig døgnrytme som kræver en tidligere sengetid?

Yderligere har jeg en del tid, nu hvor vi er i USA, da jeg ikke skal gøre rent (bor på et hotel), lave mad osv. Jeg har derfor en tendens til at være meget over hende og føler at hun bliver understimuleret hvis hun skal ligge alene. Ved selvfølgelig at et barn har brug for menneskelig kontakt, men gør jeg hende en bjørnetjeneste ved at aktivere hende meget og skal hun i stedet for lære at ligge selv?

Kender simpelthen ikke til grænsen mellem for meget eller for lidt stimulering og håber at du evt. kan give mit et par guidelines.

Og lige et sidste spørgsmål. Hvornår anbefaler du, at jeg vender hende med hovedet udad i bæreselen og hvor længe må hun sidde i den ad gangen?

Ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor