Brev:
Opstart i dagpleje - diverse praktiske spørgsmål
28. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Opstart i dagpleje - diverse praktiske spørgsmål
Hej Helen
Så har jeg diverse spørgsmål vedrørende opstart i dagpleje.
Ang. frokost så bemærkede jeg, at dagplejemor giver rugbrød med kerne – kan et barn på 10 måneder tåle det, eller bør jeg medbringe vores eget? Dagplejemor er meget sød og fleksibel, og vi medbringer i forvejen grøntsagsmos til at supplere med + modermælkserstatning i brikker i stedet for sødmælk, men jeg vil jo heller ikke virke hys…
Jeg har købt nogle kortærmede body’er af bomuld/uld – hvornår bør han begynde at bruge dem? Jeg har hørt, at når man først er begyndt at bruge uldbody’erne, så skal han have dem på hver dag indtil foråret – gælder det også om natten?
Da min mand er ved at skifte arbejde, og vi i en periode ikke har to biler, skal vi finde en alternativ måde at komme til dagplejen. Er han for lille til at sidde i en cykelanhænger, evt. med et indlæg?
Efter en periode hvor han var svært at putte i barnevognen og kun sov korte lure, går det nu fint. Dog vågner han tidligt (kl. 5 senest kl. 6) også selvom jeg ammer ham, for at få ham til at sove videre. Og hvis han vågner kl. 5 er han klar til en lur igen kl. 8, hvor han godt kan sove ca. 1½ time. I dag forsøgte jeg at trække den ved at rulle en tur med ham siddende i barnevognen, men han faldt i søvn siddende, så han må jo trænge til luren. Det passer selvfølgelig ikke så godt i forhold til at aflevere i dagplejen, da jeg havde regnet med at aflevere kl. 8.30.
Mine arbejdstider er fleksible, så i princippet kunne jeg godt aflevere senere, men i vejledningen fra kommunen står der, at børnene helst skal være afleveret inden kl. 9. Skal jeg så aflevere ham tidligere (kl. 7.30) – for han bliver vel forvirret af at blive afleveret sovende? Eller stadig kæmpe for at trække hans første lur til et senere tidspunkt, dvs. kl. 9? Når han sover 8.15 til 9.45 er han klar til en lur igen kl. 13 og sover her en time, hvilket ellers passer fint med dagplejemor. Han kommer i seng kl. 19.
På forhånd tak for svarene på alle mine spørgsmål!
De bedste hilsner
Anna