Opstart i dagpleje - diverse praktiske spørgsmål

28. oktober 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Opstart i dagpleje - diverse praktiske spørgsmål

Hej Helen

Så har jeg diverse spørgsmål vedrørende opstart i dagpleje.

Ang. frokost så bemærkede jeg, at dagplejemor giver rugbrød med kerne – kan et barn på 10 måneder tåle det, eller bør jeg medbringe vores eget? Dagplejemor er meget sød og fleksibel, og vi medbringer i forvejen grøntsagsmos til at supplere med + modermælkserstatning i brikker i stedet for sødmælk, men jeg vil jo heller ikke virke hys…

Jeg har købt nogle kortærmede body’er af bomuld/uld – hvornår bør han begynde at bruge dem? Jeg har hørt, at når man først er begyndt at bruge uldbody’erne, så skal han have dem på hver dag indtil foråret – gælder det også om natten?

Da min mand er ved at skifte arbejde, og vi i en periode ikke har to biler, skal vi finde en alternativ måde at komme til dagplejen. Er han for lille til at sidde i en cykelanhænger, evt. med et indlæg?

Efter en periode hvor han var svært at putte i barnevognen og kun sov korte lure, går det nu fint. Dog vågner han tidligt (kl. 5 senest kl. 6) også selvom ...

Annonce

... jeg ammer ham, for at få ham til at sove videre. Og hvis han vågner kl. 5 er han klar til en lur igen kl. 8, hvor han godt kan sove ca. 1½ time. I dag forsøgte jeg at trække den ved at rulle en tur med ham siddende i barnevognen, men han faldt i søvn siddende, så han må jo trænge til luren. Det passer selvfølgelig ikke så godt i forhold til at aflevere i dagplejen, da jeg havde regnet med at aflevere kl. 8.30.

Mine arbejdstider er fleksible, så i princippet kunne jeg godt aflevere senere, men i vejledningen fra kommunen står der, at børnene helst skal være afleveret inden kl. 9. Skal jeg så aflevere ham tidligere (kl. 7.30) – for han bliver vel forvirret af at blive afleveret sovende? Eller stadig kæmpe for at trække hans første lur til et senere tidspunkt, dvs. kl. 9? Når han sover 8.15 til 9.45 er han klar til en lur igen kl. 13 og sover her en time, hvilket ellers passer fint med dagplejemor. Han kommer i seng kl. 19.

På forhånd tak for svarene på alle mine spørgsmål!

De bedste hilsner
Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor