Svar: Kommende storebor, mad om natten og fjernsyn

27. oktober 2008

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Oscars mor.

Tillykke med at du venter dig igen og allerede til december, det lyder rigtig dejligt :o)

Der er ingen tvivl om at det giver store udfordringer at få barn nummer to. Det er for forældre jo svært at fordele sol og vind lige og man kan hurtigt få lidt dårlig samvittighed, fordi man ikke kan være to steder på en gang. Der er heller ikke tvivl om at det for den første fødte vil betyde stor omvæltning - det er ikke let at skulle dele sine forældre med andre og det tager tid at vende sig til dette. Derfor er det naturligvis sundt og helt normalt at der kommer en reaktion.

Det er vigtigt at Oscar får ligeså meget opmærksomhed som tidligere. Det er vigtigt at de der kommer på besøg, starter med at henvende sig til ham ligesom de normalt ville gøre og det er en god idé, at hvis de vil give en gave, så køb noget til Oscar og ikke til den lille (eller køb til begge to). Det er ikke sjovt at stå og kigge på og hører de voksne sige "Neeiii, hvor er babyen søøød, må jeg holde, ihhh ..." osv. I princippet er den lille jo ligeglad, men det er Oscar ikke.

Det er rigtigt at amning tager tid og det kan sagtens være svært for Oscar at se mor sidde og have så tæt og intim kontakt med babyen. Derfor er det vigtigt at du forsøger at inddrage ham i dette ritual. At du f.eks. ammer i tvillingestilling, så babyen ligger ud under din ene arm, for så har du plads til Oscar i modsatte arm og I kan alle tre sidde i sofaen og læse historie, imens den lille spiser.

Det vil også være en rigtig god idé at du fortsat prioriterer at gøre en ting sammen med Oscar, som I tidligere har gjort. At du f.eks. stadig er den der giver ham bad, eller den der putter ham osv. Så han mærker at du stadig er der for ham og at I to har lidt tid sammen alene. Det vil også give far mulighed for at lære den lille lidt bedre at kende, hvis han så kan tage over en gang imellem - ellers vil det jo ofte være sådan at far og Oscar er meget sammen og mor og baby er meget sammen ...

Jeg synes også du skal trøste ham om natten, når han vågner og er tydeligt ked af det. Det hjælper ham med det samme, han falder til ro og sover godt igen. Derfor er der ingen grund til at kæmpe for andet. Bliver det for hårdt når den lille er der, så må I tage situationen op igen.

Med hensyn til mad om natten, så lyder han oprigtigt sulten og det kan sagtens hænge sammen med at han vokser rigtig meget i øjeblikket og simpelthen ikke kan sove så mange timer uden mad. Modsat er det jo lidt en uskik at skulle spise om natten også fordi det kræver rigtig meget postyr fra jeres side ...

I kan forsøge to ting - Det kan være en god idé at supplere ham med en godnatgrød, f.eks. en havregrød inden sengetid. Det kan også være en idé at give ham en banan, den giver ro og fylder lidt i maven - evt. sammen med en kop lun mælk.

Men I kan også prøve at give ham en ...

Annonce

... tallerken med et stykke knækbrød eller lignende, som kan tåle at stå, - det kunne måske også være en klapsammen rugbrød - så han, når han vågner om natten, kan tage sig noget at spise og drikke selv fordi det står ved sengen. Da han sikkert stadig ligger i tremmeseng, skal det naturligvis være noget, som han kan få fat i gennem tremmerne. Vand kan kommes i en drypfri kop ...

Med hensyn til fjernsyn, dvd-film, computere, spillekonsoller osv. er det en naturlig del af hverdagen i vores generation og noget børn vokser op med. Derfor er det vigtigt at vi ikke bliver 'skærmforskrækkede' men bruger de elektroniske medier der er fornuftigt og med omtanke.

Teletubbies, Postmand Per, Bamse og Kylling osv. er programmer lavet til små børn og de fleste børn vil godt ned i 1-2 års alderen kunne forholde sig til og blive fanget af de lyde, klare stemmer osv. der er i disse film. Oscar forstår ganske givet ikke alt hvad han ser, men han bliver fanget af det og det vil være rigtig godt, hvis I en gang imellem ser udsendelser, film osv. sammen med ham og taler om hvad der sker "Teletubbierne bliver så glade, stooort kram ..., det er dejligt at få kram ..." eller hvad det nu kan være.

I takt med at Oscar bliver ældre, så vil han naturligt kunne forstå mere og mere af det han ser og han vil også kunne nyde at se en lidt længere udsendelse, men lige nu er 10-20 minutter, hvad han behøver og når han bliver 3 år, vil ½ times børnetime ofte være dejligt, imens du laver aftensmaden klar.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Generelt er skærmtiden for børn alt for høj, således at børn der starter i skole sidder alt for meget foran en skærm (fjernsyn, computer, gameboy, playstation osv.) og det betyder at børnene rører sig for lidt. Det er et problem. De bruger simpelthen ikke sig selv fysisk og deres motorik er dårlig. Derfor er det vigtigt at man allerede mens børnene er små, forsøger at skabe gode vaner og ikke bare placerer barnet længe foran en skærm, som var det en barnepige ... Så brug mediet med omtanke.

Derfor er det også jer, der som forældre skal holde fast i jeres nej, fuldstændig ligesom når I siger nej til en is, siger nej til at han ikke må løbe ud på vejen osv. Og ja - det giver en masse frustrationer, når man siger nej til små børn, for Oscar vil så meget og bliver så ulykkelig, når han hindres i det. Men han skal også lærer at tackle sin frustration, det kan jo ikke nytte noget at han som voksen fortsat smider sig på gulvet og dunker hovedet ind i væggen, fordi han har lært at sådan får man sin vilje ... :o)

Læg filmen væk så han ikke fristes i tide og utide og så er det jer der bestemmer, hvornår han må se og hvornår han ikke må :o) Man kan forøvrigt købe bøger med Teletubbies - det kunne man i hvert fald for 10-12 år siden da Teletubbies kom frem, måske kan I aflede med en bog i stedet for filmen en gang imellem ...

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder