Brev:
Kommende storebor, mad om natten og fjernsyn
27. oktober 2008
Alder:
21 mdr.
Kommende storebor, mad om natten og fjernsyn
Kære Helen.
Jeg venter barn til december og da Oscar jo stadig er en "lille dreng", sætter den kommende familie forøgelse en del tanker i gang ...
Han er meget mors dreng, det er som oftest mig han søger, når han er ked af det, er træt og vil putte mm. Han bliver frygtelig jaloux når jeg taler med andre børn eller værst af alt, holder et lille barn. Dermed ikke sagt, at han ikke er glad for sin far, det er han og de to har også deres helt særlige "rum" hvor jeg ikke findes :)
Jeg tænker meget over hvordan det skal forløbe, jeg planlægger at amme igen og husker tydeligt hvor meget tid - særligt i starten - jeg brugte på det. Jeg kan forestille mig at det vil kunne skabe konflikter og at Oscar vil blive ked af det?
Derudover vågner han indimellem stadig om natten og kalder på sin mor, han vil kun trøstes af mig og bliver hysterisk, gal og grædende når det er hans far der tager ham op. Jeg vil jo med garanti også amme om natten og dertil er det hårdt at det altid kun er mor der dur. Det skal tilføjes at vi ofte lader hans far tage ham op, men efter 5 - 10 min. med gråd og kamp, indtil træder jeg til... (jeg kan ikke bære han er så ked af det og ved at jeg få ham til ro)
A pro po at vågne om natten, den lille bandit er begyndt at vil have med om natten, han beder tydeligt om mad og bliver sur og grædende når jeg/vi siger "det er nat, du skal sove", efter en længere kamp med at lægge ham i seng, MANGE gange, ender det med at han får mad. Der har ikke hersket tvivl om at han har været sulten da han med stor appetit spiser store mængder rugbrødsmader skyllet ned med mælk. Han har aldrig været den store "grovæder", men spiser godt om morgenen og i vuggestuen ligeså til frokost, aftensmaden er han ofte ikke så glad for.
Vi forsøger på alle måder at få noget mad i ham, rykket aftensmaden til 17.30 (han sover ca. 19.30-20.00) og indimellem får han lidt frugt inden tandbørstning. Det er lidt hårdt med det nat spiseri, men har drøftet om det kan skyldes han ikke får nok at spise i løbet af dagen eller bare tager et ryk med hensyn til at vokse og dermed kræver ekstra mad?
Tilsidst (beklager jeg bombarderer dig mig spørgsmål) Oscar har for ca. 2 uger siden fået øjnene op for Teletubbies, indtil da har fjernsyn intet sagt ham og vi har heller ikke gjort så meget for at introducere ham for det. Men efter at et familiemedlem medbragte ovenstående DVD, har han bedt om at få den på fra morgenstunden. Han sidder ikke i timer passivt foran fjernsynet, måske 10 min. hvorefter han leger lidt og derefter bliver "fanget" igen. Vi forsøger at minimere det, men det resulterer i skrig og skrål og trætte forældre springer over hvor gærdet er lavest ;) Han er heldigvis meget, meget glad for bøger og vi forsøger derfor at lokke ham med historier, men efter 3 - 4 bøger så beder han om Teletubbies igen.. Jeg håber det med tiden mister underholdningsværdien, ellers har vi brug for et godt råd i forhold til hvodan vi tackler det, da vi ikke ønsker det skal køre fra morgen til aften.
Vi ser frem til dine svar.
De bedste hilsner.
Oscars mor.