Svar: Natteroderi og hverdag - er det bare os?
27. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Camilla
Børn er forskellige og forældre er forskellige og det betyder også at nogen har mere temperament end andre, nogen er mere stille, nogen oplever kun konflikter en gang imellem, andre oplever dem dagligt ... Der er dog ingen tvivl om at de fleste forældre oplever at kigge på hinanden og tænke "Puhha, er det virkelig så hårdt, eller er det bare os ...?"
For det er rigtig hårdt at have børn, især i perioder og det er hårdt på en måde, som man ikke kan forestille sig, eller som man ikke kan få forklaret hvis ikke man har prøvet det selv.
Det er hårdt, fordi man nogle gange står i situationer, hvor man må famle sig frem, hvor man ikke aner om det er det rigtige man gør. Det er hårdt fordi man aldrig ved hvad næste skridt er, hvor længe sover hun næste gang, hvornår bliver hun syg igen, hvornår kan jeg egentlig gøre noget for mig selv - børn er jo på mange måder utilregnelige - du kan aldrig vide præcist hvornår du har tid til dig selv eller dit parforhold - tingene kan ændre sig i et splitsekund. Og bedst som hun er glad, charmer alle omkring sig, så bliver hun dybt dybt ulykkelig og intet kan få hende til at holde op ...
Det er utrolig vigtigt at I forældre forsøger at prioritere tid til hinanden og sørger for at passe på jer selv og jeres forhold. Det er vigtigt for Isabella også i det lange løb. At du er begyndt på arbejde nu og derfor naturligt gerne vil være sammen med Isabella, når du er hjemme og kan være det, skal altså ikke overskygge behovet for at du også gør noget for dig selv og din kæreste - at I gør noget for hinanden.
Hvis I ikke har sovet sammenhængende en nat det sidste år, hvis I kan mærke at det her er simpelthen for hårdt for jer begge, det tærer for meget på jeres parforhold, så er det vigtigt at I tillader jer selv at stoppe op og prioritere en aften/nat uden Isabella. Hvem har I omkring jer, som kan passe hende en enkelt nat?
Der er ingen tvivl om at der udviklingsmæssigt sker meget med Isabella og at det at du er begyndt at arbejde og derfor er væk fra hende i flere timer spiller ind. Der er dog heller ikke tvivl om at det er guld værd for far og datter at have den ekstra tid sammen og det kommer aldrig dårligt igen. Samtidig skal hun jo så også forholde sig til dagplejen, andre rutiner end hjemme osv. og det hele påvirker hende naturligvis - og når hun så oven i købet bliver syg, ja så er det bare rigtig hårdt for jer alle og alle forældre vil føle sig magtesløse og umådeligt trætte - og præcis have det som du skriver "jeg føler ikke jeg lever, jeg eksisterer bare".
Det at Isabella nogle gange sover op til 4 timer i løbet af dagen, vil naturligt påvirke hendes nattesøvn og det er højst sandsynligt derfor hun nogle nætter vågner bare for at lege. Du skal regne med at hun sammenlagt har behov for at sove måske 13½ time i døgnet - det passer som regel med en nattesøvn på 11 timer og 1-2 dagslure på 2½ time (ialt).
Der er heller ikke tvivl om at hendes øreproblemer påvirker søvnen og at hun naturligt vågner op fordi hun har ondt. Hun har i en længere periode fået sin søvn afbrudt på grund af øresmerter og trykken i ørerne og selvom hun nu er blevet suget, så er det som om at kroppen husker. Det tager tid at komme ind i en ny rytme.
Der er jo som du beskriver det en tydelig sammenhæng mellem snot, forkølelse, dårlige ører og dårlig nattesøvn. Når hun er frisk, så sover hun noget bedre - I har haft 14 dages ro og så starter det hele igen. Den ene sygdomsperiode afløser den næste og ingen af jer når at regenerere i den periode, det er simpelthen ikke tid nok til at få fornyede ressourcer.
Derfor bliver I nødt til at tage den tid der skal til, for at I forældre kan holde til det, for at I får de åndehuller som I har brug for.
Det er desværre normalt at børn i Isabellas alder bliver forkølede hele tiden, at den ene forkølelse afløser den næste. Netop i den alder, hvor de stadig opholder sig meget på gulvet, putter alt i munden osv. få de naturligt mere træk, bliver lettere kolde og får også mange forskellige baktusser indenbords - især hvis de i dagplejen skiftes til at sutte på legetøjet eller måske ligefrem deler sut ...
Du skal naturligvis søger for at hun så vidt muligt tilbydes sund og varieret kost og du må gerne tilbyde hende en multiviatminpille dagligt. Du skal knuse den og evt. give den med lidt frugtmos. Det er også vigtigt at hun ikke udsættes for tobaksrøg og så skal du søger for at hun ikke fryser. Det kunne måske godt være gavnligt for jer at bruge uldundertøj, da det kan holde hende lidt mere varm.
Som regel siger man at når børn har været igennem 2 vintre med infektioner, så har de opbygget så meget modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme, at de oftest kun bliver syge enkelte gange om året. Det kan måske give lidt håb, trods alt, selvom hun jo stadig kun er 1 år :o)
I kan ikke ændre søvnvaner, flaskebehov osv. når hun er syg. Det er vigtigt at hun er inde i en god periode og at det er på et tidspunkt, hvor I føler I har overskud til at tage kampen op og det lyder derfor ikke til at være lige nu - fred være med det, - ro på!
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, jeg er sikker på at mange derude kan nikke genkendende til det du skriver. Stort knus herfra, det skal nok gå.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske