Brev:
Natteroderi og hverdag - er det bare os?
27. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Natteroderi og hverdag - er det bare os?
Hej Helen.
Så er jeg her igen. ;-)
Isabella er snart 1 år, men de sidste par måneder har virkelig været en prøvelse. Jeg kan ikke helt finde ud af om vi har et barn, der måske kræver mere arbejde end andre eller om vi bare er endt i en situation, som alle andre førstegangsforældre.
Jeg er begyndt at arbejde, og da jeg er tjener, arbejder jeg selvfølgelig om aftenen og i weekenden, men det kører faktisk rigtigt godt, og har gjort at min kæreste endelig er kommet på banen.
Det tog selvfølgelig hårdt på både mig og Isabella, pludselig ikke at skulle være så meget sammen mere, men nu går det meget bedre i dagplejen igen.
Men hun sover stadig skidt om natten. Jeg tror også at jeg selv har været med til at fastholde hende i den vane, men aner simpelthen ikke hvordan jeg skal vende den igen.
Før hun kom i dagpleje, havde jeg vænnet hende af med natflasken, og hun fik kun vand, den ene gang hun vågnede. Det er 3 måneder siden. For så kom den første forkølelse, virus, forkølelse nummer 2, feber, væske i ørerne.
Jeg startede på arbejde, så der var en masse pylder, selvfølgelig. en kæmpe omvæltning for hende, og at farmand nu pludselig var den der skulle lægge hende i seng.
I den tid fik hun flaske om natten, fordi hun netop var syg. Og vi sov næsten ikke i en måned.
Så var der 14 dages ro. På hele fronten. Nu har hun forkølelse nummer 3 og måtte til ørelægen og fik suget en masse slim ud af ørerne, men det bevirkede at hun i det mindste er blevet nemmere at få til at sove. Dog vågner hun simpelthen så mange gange om natten. Noglegange bare for at lege.
Jeg føler ikke jeg har sovet ordentlig i et år, og er ved at køre helt ned. Min kæreste har det på samme måde. Jeg synes det er op ad bakke hele tiden. OG de få åndehuller man får, bliver slugt af nye problemer, hele tiden.
Jeg synes slet ikke jeg lever, jeg eksisterer bare, og alt går op i om hun nu sover om natten eller hun ikke gør, som jo er lig med at vi også får sovet.
Er det bare sådan at få et barn? Har alle andre det på samme måde som mig, tror du? Fordi nogle gange spekulerer jeg virkelig over om vores dejlige datter bare er mere krævende.
Jeg ved at hun er meget egenrådig og især jo ældre hun er blevet, så der er også kampe om dagen. Hele tiden. Men dem ved jeg er naturlige nok, og sunde. Men hvor meget er for meget?
Jeg synes alle kampene mht. søvnen fylder så meget og har gjort det i så lang, lang tid, at jeg har opgivet troen på at det bliver bedre.
Fordi der vil altid være noget.
Problemet er nok at jeg føler at jeg halser efter hele tiden, energi og overskudsmæsigt. Jeg prøver virkelig at gøre det så godt, og synes også jeg gør, men synes det er et bundløst hul. Prøver at slappe af når jeg har tiden til det.
Jeg har tabt mig alt for meget de sidste 3 måneder, fordi jeg glemmer at spise. Aftensmaden går altid med at få hende til at spise, og da hun her for tiden igen har boycuttet mad, så sidder hun og skælder ud, smider med maden, og kommer så ned på gulvet og står og råber ved min stol. Så jeg får aldrig rigtig spist nok.
Det er dog ikke hendes skyld at jeg ikke spiser, skal det lige påpeges. VI har også været syge, både min kæreste og jeg, så det hjælper heller ikke på energien.
Ved ikke hvad jeg skal gøre ved det natteroderi. Jeg har simpelthen ikke overskud til at skulle kæmpe med hende igen og vænne hende til at få vand. Jeg prøver at få hende til at spise mere om dagen, da hun jo er sulten om natten, men hun vil bare ikke!
Jeg lader hende spise selv, fordi hun vil ikke mades og jeg sørger for at det er spændende mad hun får, og noget hun kan pille op med fingrene.
I dagpleje varierer det også meget. Nogle dage spiser hun kun et halvt rundstykke! Det er bare ikke meget.
Men hun sover godt om dagen, heldigvis. Noglegange 2 timer pr. lur.
Ved godt det er et forvirrende spørgsmål, men jeg trænger måske bare til lidt opmuntring om at det ikke altid vil være op ad bakke, men måske er det meget normalt, når man begynder at arbejde.
Og jeg mistænker mig selv at have gjort hende mere pylderet end hun egentlig er, forstået på den måde, at jeg har altid opfyldt hendes behov med det samme hun giver udtryk for noget. Nu er jeg så begyndt på at lige lade hende brokke sig, inden jeg tager hende op, og hun kan også godt lege for sig selv. Det sker bare ikke så tit. Hun hænger meget i skørterne på mig, og det er også dejligt, men hun skælder tit ud, synes jeg.
Kan det have noget med at vi ikke er så meget sammen mere? Jeg sørger virkelig for at hygge med hende og krammer og kysser hende tit, fordi jeg ikke kan lade være :-), men også fordi jeg ved at det også er vigtigt for hende. Jeg lægger mig på gulvet og leger med hende og det er hun helt vild med, og jeg også, men mon det er for lidt? Mon det er derfor hun virker så morsyg hele tiden?
Min kæreste bukker hurtigt under og tager hende op, når hun skælder ud, så jeg kan ikke lade være med at tænke på om hun simpelthen er lidt udspekuleret? Eller er hun for lille til det? Hun bliver møgsur, hvis hun ikke får sin vilje, men det går så hurtigt over igen, og jeg mener, at hun skal altså lære at alt ikke går efter hendes hoved altid...eller er jeg for tidlig ude til det?
Det trætter jo også at have en datter, der virker til at være så utrilfreds hele tiden, og det er ikke kun efter dagpleje..også i weekenden.
Heldigvis er der også stunder, hvor hun kan lege for sig selv, og det er bare så hyggeligt, synes jeg.
Måske er det bare hendes alder eller?
Nå, nu må jeg hellere stoppe. :-)
Kærlig hilsen Camilla