Svar: Virkelig ondt i maven - 3 mdr.
24. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Lea
Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til :o)
Det er rigtig vigtigt at du er opmærksom på, hvorvidt din dreng kan have smerter som stammer andre steder fra end fra maven. Du skriver at I har haft ham til læge og også kiropraktor og jeg går derfor ud fra at det er udelukket, at han kan have smerter der stammer fra f.eks. skulder og nakke. En oplagt tanke er derfor, som du skriver, at det er maven og umodne tarme, som gør sig gældende hos jer.
Det er rigtig godt, at han har gang i maven. Det lyder ikke som om at han har problemer med forstoppelse. Det lyder også som om at du har rigtig godt med mælk til ham - du skriver at amningen fungerer fint og jeg går ud fra at han tager rigtig godt på og trives med din mælk i øvrigt.
Som udgangspunkt vil man normalt ikke anbefale dig at forsøge med andet end din mælk, når nu amningen fungerer og du har masser af mælk til ham. Det vil virke fuldstændig bagvendt at gribe til flasken i en sådan situation. Modsat, må jeg dog også indrømme, at jeg nogle gange har hørt mødre udtale "det var et helt andet barn vi fik, da vi gik over til flasken, det gav en helt anden ro" men om det er grund nok til at forsøge med mme, det kan jo diskuteres. Her vil mange være imod, og andre være for ...
Du fortæller at han har haft problemet hele tiden, at han har grædt, men dog ikke så voldsomt at han du vil betegne det som kolik og derfor tænker jeg et eller andet sted, at det må være et spørgsmål om stadig at se tiden lidt an ... Når han så bliver 4 måneder, så kan du forsøge om lidt anden mad vil gøre noget og det kan så enten være en flaske mme eller vælling, eller du kan forsøge med en lille smule skemad - fuldstændig afhængigt af hvordan du synes han virker, hvad han virker til at være parat til og hvordan du i det hele taget har det med ekstra tilskud. Det er din dreng og du skal derfor gøre det, du tror kan hjælpe hos jer :o) Nogle gange må man forsøge sig lidt frem og sådan er det. Hvorvidt en flaske vil have nogen effekt, må altså komme an på en prøve. Hos nogle er det rigtig godt, hos andre giver det ekstra maveproblemer - desværre ikke nogen gylden regel her.
Du fortæller at han i øjeblikket vågner hyppigt med gråd og altid søger brystet hvorefter han falder i søvn igen. Jeg tænker at du måske skulle forsøge at amme ham lidt mere i løbet af dagen, end du ellers har gjort den sidste tid. Det vil være rigtig fint, hvis du kunne forsøge at få ham til at spise lidt som han gjorde i begyndelsen - hvor du starter med at lade ham spise fra det ene bryst, hvor han spiser godt og effektivt, skifter ham, leger lidt osv. og så ammer ham fra modsatte bryst inden du lægger ham til at sove igen. Altså så han imellem sine lure i løbet af dagen, får tilbudt amning fra begge bryster - det ene bryst, som han spiser godt i bund, for den lidt federe mælk med ud og så det modsatte bryst, som han kan spise toppen fra, hvis han kun er tørstig og kan spise mere fra, hvis han er mere sulten.
Der er altid en risiko for at børn netop i 3-4 måneders alderen ikke helt spiser nok, de er i den alder så opmærksomme på hvad der sker omkring dem, hvem der kommer ind i rummet osv. når du ammer, han lader sig let forstyrrer - og derfor kan det være en rigtig god idé at holde ham lidt til ilden og amme som ovenfor beskrevet, hvorefter han så kan sove lidt mere roligt :o)
Om I nogensinde finde en forklaring, en årsag til at jeres dreng har det som han har det, tør jeg ikke svare på, men jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske