Svar: Virkelig ondt i maven - 3 mdr.

24. oktober 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lea

Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til :o)

Det er rigtig vigtigt at du er opmærksom på, hvorvidt din dreng kan have smerter som stammer andre steder fra end fra maven. Du skriver at I har haft ham til læge og også kiropraktor og jeg går derfor ud fra at det er udelukket, at han kan have smerter der stammer fra f.eks. skulder og nakke. En oplagt tanke er derfor, som du skriver, at det er maven og umodne tarme, som gør sig gældende hos jer.

Det er rigtig godt, at han har gang i maven. Det lyder ikke som om at han har problemer med forstoppelse. Det lyder også som om at du har rigtig godt med mælk til ham - du skriver at amningen fungerer fint og jeg går ud fra at han tager rigtig godt på og trives med din mælk i øvrigt.

Som udgangspunkt vil man normalt ikke anbefale dig at forsøge med andet end din mælk, når nu amningen fungerer og du har masser af mælk til ham. Det vil virke fuldstændig bagvendt at gribe til flasken i en sådan situation. Modsat, må jeg dog også indrømme, at jeg nogle gange har hørt mødre udtale "det var et helt andet barn vi fik, da vi gik over til flasken, det gav en helt anden ro" men om det er grund nok til at forsøge med mme, det kan jo diskuteres. Her vil mange være imod, og andre være for ...

Du fortæller at han har haft problemet hele tiden, at han har grædt, men dog ikke så voldsomt at han du vil betegne det som kolik og derfor tænker jeg et eller andet sted, at det må være et spørgsmål om stadig at se tiden lidt an ... Når han så bliver 4 måneder, så kan du forsøge om lidt anden mad vil gøre noget og det kan så enten være en flaske mme eller vælling, eller du kan forsøge med en lille smule skemad - fuldstændig afhængigt af hvordan du synes han virker, hvad han virker ...

Annonce

... til at være parat til og hvordan du i det hele taget har det med ekstra tilskud. Det er din dreng og du skal derfor gøre det, du tror kan hjælpe hos jer :o) Nogle gange må man forsøge sig lidt frem og sådan er det. Hvorvidt en flaske vil have nogen effekt, må altså komme an på en prøve. Hos nogle er det rigtig godt, hos andre giver det ekstra maveproblemer - desværre ikke nogen gylden regel her.

Du fortæller at han i øjeblikket vågner hyppigt med gråd og altid søger brystet hvorefter han falder i søvn igen. Jeg tænker at du måske skulle forsøge at amme ham lidt mere i løbet af dagen, end du ellers har gjort den sidste tid. Det vil være rigtig fint, hvis du kunne forsøge at få ham til at spise lidt som han gjorde i begyndelsen - hvor du starter med at lade ham spise fra det ene bryst, hvor han spiser godt og effektivt, skifter ham, leger lidt osv. og så ammer ham fra modsatte bryst inden du lægger ham til at sove igen. Altså så han imellem sine lure i løbet af dagen, får tilbudt amning fra begge bryster - det ene bryst, som han spiser godt i bund, for den lidt federe mælk med ud og så det modsatte bryst, som han kan spise toppen fra, hvis han kun er tørstig og kan spise mere fra, hvis han er mere sulten.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er altid en risiko for at børn netop i 3-4 måneders alderen ikke helt spiser nok, de er i den alder så opmærksomme på hvad der sker omkring dem, hvem der kommer ind i rummet osv. når du ammer, han lader sig let forstyrrer - og derfor kan det være en rigtig god idé at holde ham lidt til ilden og amme som ovenfor beskrevet, hvorefter han så kan sove lidt mere roligt :o)

Om I nogensinde finde en forklaring, en årsag til at jeres dreng har det som han har det, tør jeg ikke svare på, men jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder