Svar: Vægt og falde i søvn for sig selv
20. oktober 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Tvillingemor
Det er korrekt at børn efter 12 måneders alderen ikke vokser helt så meget som tidligere, de spiser ofte også mindre og er langt mere selektive i deres madvaner - men deres vægt og længdeøgning bør dog ikke gå i stå og du har jo også to at sammenligne med ...
Jeg synes du skal forsøge at tilbyde din dreng (eller dem begge for den sags skyld) lidt ekstra fedtstof og protein. Han bør fortsat få en smørklat eller lignende i sin morgengrød, han skal fortsat have smør på brødet, han kan fint tilbydes sødmælk og du bør også vælge surmælksprodukter med et lidt højere fedtindhold og det samme gælder, når du vælger ost osv.
At tilbyde ham mere fedtstof betyder ikke at han skal spise usundt, fedt er ikke ensbetydende med at han skal spise flødekager og lignende. Du skal tænke i de lidt sundere baner, når det drejer sig om fedt og her er især fisk en rigtig god og vigtig kilde. Det vil derfor være rigtig godt at du tilbyder fisk til frokost og om aftenen flere gange om ugen. Det kan være makrel, tun, rognguf, sildepostej og lignende til frokost. I må også meget gerne spise rødspætter, laks, torsk eller andet til aftensmaden - fiskefrikadeller er også gode - og giv ham gerne en klat remoulade eller sovs til og brug så noget af det til frokost dagen efter.
Ud over fedt, så er det som sagt også vigtigt at han får proteiner. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din dreng spise disse ting også. Han må f.eks. gerne få hårdkogt æg og han må også gerne få omelet og lignende. Det kan han også få til frokost en gang imellem. Vælg de grovere brødtyper, bag evt. grovboller som kan bruges til mellemmåltider.
Med hensyn til at lære at sove selv, så tænker jeg at det kunne være en mulighed, at du forsøger at holde dig i nærheden, laver noget praktisk på værelset, stryger tøj, lægger tøj samme eller lignende. Det er vigtigt at du signalerer at du er igang med noget, at du har noget du skal lave og du sidder ikke bare og venter på at drengene skal sove.
Imens du står og stryger tøj, lægger tøj sammen, lægger tøj på plads og derfor går lidt frem og tilbage, så skal du tale med dem "mor er lige her, læg dig ned, nat-nat" eller hvad du nu vil sige. Så du hele tiden holder fast i at det er sengetid og samtidig viser at du er der, passer på dem, at de roligt kan lægge sig til at sove og at det er det de skal nu. De skal ikke lege, der skal ikke laves skæg og ballade, det er sengetid.
Der er noget vigtigt i at få dem selv til at lægge sig ned, det er fint nok at du/I en gang imellem gør det for dem, lægger dem, putter dem osv. og siger godnat, men det er også vigtigt at få dem selv til det. Det at de selv begynder at gøre det er jo med til at give bevidstheden om at det faktisk er det de skal nu - ligge ned, slappe af, sove.
Det vil være en rigtig god idé, hvis I kunne prøve at putte dem en lille smule senere end I gør lige nu, så I er sikre på at de er trætte og parate til at overgive sig. Hvis de puttes lidt for tidligt, så er risikoen for at de rejser sig og søger underholdning større.
Modsat, hvis de rejser sig og søger sjov og ballade, så er der i princippet heller ikke noget i vejen for at I går. Det kan her være en rigtig god idé netop at gå lidt frem og tilbage og ikke blive siddende. Det er vigtigt at I signalerer at det ikke er legetid nu, men sovetid. Hvis de er glade og har det sjovt, så kan I sagtens gå, ligesom at protest mod at skulle sove og lidt utilfreds gråd i den forbindelse også er okay. Men er de utrygge, kede af det, bange for at lægge sig til at sove, så skal I naturligvis være der for dem og sidde der og tilbyde den tryghed de har behov for.
I forhold til start i institution, så har dine drenge jo heldigvis den fordel at de har hinanden og derfor aldrig er helt alene. Det er en god støtte for dem. Det er naturligvis vigtigt at de har deres sutteklud, sovebamse eller hvad de nu bruger, når de skal passes, så de på den måde har noget trygt og genkendeligt omkring sig. Deres daglige rytme skal også passe nogenlunde med rytmen i institutionen.
Men ellers må du se hvad dagen bringer, jeg er sikker på at det nok skal blive godt for dem at komme af sted, at starte i vuggestue :o)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske