Brev:
Vægt og falde i søvn for sig selv
20. oktober 2008
Alder:
14 mdr.
Vægt og falde i søvn for sig selv
Hej Helen,
Så er mine tvillingedrenge blevet 14 måneder. Det går overordnet set godt med dem. Vi har dog nogle problemer, vi gerne vil have dit perspektiv på.
1. Den ene dreng har kun taget 200 gram på de sidste 5½ måned. Han er født til tiden (planlagt kejsersnit ved 38 ugers termin), vejede 2550 gram ved fødslen og havde en meget flot vægtforøgelse de første 10 måneder af sit liv. Som 8½ måned gammel vejede han 9,8 kg. Nu er han 14 måneder og vejer 10 kg. Vores læge siger, at det er helt normalt at stagnere i den alder, men han er jo nærmest gået helt i stå. Hvad synes du?
2. Det andet problem går på, at faderen én aften om ugen træner noget sport, som ligger fra 19.30 - dvs. jeg skal lægge børnene i seng alene. Vi plejer at lægge en dreng i seng hver. De ligger i hver deres tremmeseng en halv meter fra hinanden, og så sidder faderen og jeg ved hver vores seng og synger samme sang, indtil drengene sover, hvorefter vi lister ud.
Vi ville naturligvis gerne have, at de kunne falde i søvn, uden at vi sad ved dem, men så rejser de sig op og hopper i sengen og griner af hinanden, så det er helt umuligt. Vi har ikke mulighed for at give dem hvert deres værelse, og det ønsker vi heller ikke. Når jeg så skal lægge dem i seng alene (når min mand ikke er hjemme), er det en kamp uden lige. Det kan slet ikke lade sig gøre at lægge dem i deres seng, for de rejser sig op med det samme og laver ballade til den anden, og mens jeg lægger den ene ned, rejser den anden sig op og omvendt.
Indtil nu har jeg kun kunne få dem til at sove ved at lægge mig med dem i vores dobbeltseng, en dreng liggende ved hver af mine skuldre (dvs. de ligger i mine armhuler), men det tager op til en time for dem at falde i søvn på den måde. Har du nogen gode ideer til, hvordan jeg bedst lægger dem i seng, når jeg er alene med dem?
3. Drengene har desværre haft en ret kaotisk start på deres post-barselsliv. Min barsel sluttede 1. september, men de fik først vuggestuepladser fra 15. oktober, og vi er ved at køre dem ind i disse dage. Indtil 15. oktober er de blevet passet af to forskellige fremmede børnepassere, deres mormor og morfar, mig og deres far. Og nu skal de til at vænne sig til 14 nye børn (de er hele 16 børn på stuen) og fire nye voksne. Hvordan undgår jeg, at de bliver skrupforvirrede?
Med venlig hilsen
Tvillingemor