Svar: Ked af dagplejestart
17. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Du er bestemt ikke en pyller mor og det er en rigtig ærgelig start I har fået begge to, jeg kan slet ikke forstå at dagplejer planlægger at lave tur med børnene den dag, hvor din dreng skal starte og slet ikke på lige netop det tidspunkt, hvor I har aftalt at du skal komme med ham ... du lyder næsten som om om at hun havde glemt at han skulle starte :o(
Det er uhyre vigtigt, at du føler dig tryg ved stedet og at din dreng mærker at du har det godt, med at aflevere ham. Ellers vil han naturligvis blive yderligere urolig og ked af det. Det er også rigtig vigtigt at dagplejer sørger for at skabe lidt rolige og trygge rammer omkring din dreng, så han lige kan nå at vende sig til hende, til stedet, til de andre børn osv. så han kan lære det lidt at kende, ligesom hun også skal lære ham at kende - inden hun planlægger at tage på tur. Jeg forstår slet ikke det du fortæller og baggrunden for den prioritering hun laver og jeg synes ikke du pylrer for meget.
Jeg synes det er rigtig vigtigt, at du taler med dagplejer om, hvad tanker hun har gjort sig i forhold til indkøring af din dreng og at I laver en aftale, som I alle tre kan have det godt med - ikke mindst din søn. Jeg ved ikke hvordan dagplejesystemet normalt fungerer, hvor du bor og hvad muligheder du ellers har. Men hvis ikke det fungerer, hvis ikke I allerede her i starten kan finde ud af en god måde at køre ham ind på, hvis ikke I kan tale om dette og finde fælles fodslag, så synes jeg du skal kontakte den tilsynsførende pædagog for fortælle hvad du oplever.
Du skal naturligvis lige give det en chance og se hvordan det går, han er jo lige startet, men det er som sagt vigtigt at du føler dig tryg ved stedet og har en oplevelse af at dagplejer vil din dreng og giver ham den omsorg han behøver.
Dagpleje er jo ofte et spørgsmål om kemi, man skal have det godt sammen, man skal føle sig tryg ved dagplejer, føle at hun varetager plejen af ens barn så godt som muligt, når nu mor og far mangler. Føler man lige modsat, så dur det ikke og så er du nødt til at melde ud, at den her plads er ikke for jer. Så må I enten få en anden dagplejer eller søge om vuggestue i stedet.
Det er ganske rigtigt at det er en stor omvæltning for både dig og din dreng og I skal begge lige vende jer til den nye dagligdag. Men det er jo ikke det samme som at man skal følge sig utryg ved det man oplever. Man skal jo netop føle sig tryg, for at tro på at det nok skal gå alt sammen :o)
Stort knus herfra, håber I finder en god løsning som I alle kan leve med.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske