Svar: Ked af dagplejestart

17. oktober 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Du er bestemt ikke en pyller mor og det er en rigtig ærgelig start I har fået begge to, jeg kan slet ikke forstå at dagplejer planlægger at lave tur med børnene den dag, hvor din dreng skal starte og slet ikke på lige netop det tidspunkt, hvor I har aftalt at du skal komme med ham ... du lyder næsten som om om at hun havde glemt at han skulle starte :o(

Det er uhyre vigtigt, at du føler dig tryg ved stedet og at din dreng mærker at du har det godt, med at aflevere ham. Ellers vil han naturligvis blive yderligere urolig og ked af det. Det er også rigtig vigtigt at dagplejer sørger for at skabe lidt rolige og trygge rammer omkring din dreng, så han lige kan nå at vende sig til hende, til stedet, til de andre børn osv. så han kan lære det lidt at kende, ligesom hun også skal lære ham at kende - inden hun planlægger at tage på tur. Jeg forstår slet ikke det du fortæller og baggrunden for den prioritering hun laver og jeg synes ikke du pylrer for meget.

Jeg synes det er rigtig vigtigt, at du taler med dagplejer om, hvad tanker hun har gjort sig i forhold til indkøring af din dreng og at I laver en aftale, som I alle tre kan have det godt med - ikke mindst din søn. Jeg ved ikke hvordan dagplejesystemet normalt fungerer, hvor du bor og ...

Annonce

... hvad muligheder du ellers har. Men hvis ikke det fungerer, hvis ikke I allerede her i starten kan finde ud af en god måde at køre ham ind på, hvis ikke I kan tale om dette og finde fælles fodslag, så synes jeg du skal kontakte den tilsynsførende pædagog for fortælle hvad du oplever.

Du skal naturligvis lige give det en chance og se hvordan det går, han er jo lige startet, men det er som sagt vigtigt at du føler dig tryg ved stedet og har en oplevelse af at dagplejer vil din dreng og giver ham den omsorg han behøver.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Dagpleje er jo ofte et spørgsmål om kemi, man skal have det godt sammen, man skal føle sig tryg ved dagplejer, føle at hun varetager plejen af ens barn så godt som muligt, når nu mor og far mangler. Føler man lige modsat, så dur det ikke og så er du nødt til at melde ud, at den her plads er ikke for jer. Så må I enten få en anden dagplejer eller søge om vuggestue i stedet.

Det er ganske rigtigt at det er en stor omvæltning for både dig og din dreng og I skal begge lige vende jer til den nye dagligdag. Men det er jo ikke det samme som at man skal følge sig utryg ved det man oplever. Man skal jo netop føle sig tryg, for at tro på at det nok skal gå alt sammen :o)

Stort knus herfra, håber I finder en god løsning som I alle kan leve med.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder