Vi kommer til kort og kommer til at skælde ud og råbe

17. oktober 2008

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Vi kommer til kort og kommer til at skælde ud og råbe

Hej Helen

Vi har en dejlig og for det meste glad dreng på 4,5 år som i perioder, er ved at drive os til vanvid. Perioderne kan være korte på et par uger, men også længere end det. I de perioder ved vi simpelthen ikke hvad vi skal gøre.

Han har fra baby været et ret krævende barn. Skreg en del og ville ikke sove de første 2 måneder af sit liv og derefter er det bare gået slag i slag, med mange konflikter i perioder.

Han er MEGET viljestærk og har hele tiden sine egne ideer om tingene. Han har f.eks. næsten aldrig efterlignet det vi gør og siger. Han har sine egne måder at gøre tingene på. Han er hurtig til mange ting gik f.eks. som 10 mdr. og kunne farverne da han var 21 mdr. I øjeblikket vil han gerne lære tal og bogstaver og kan de fleste. Han har selvfølgelig en masse gode sider siger f.eks. "Du er dejlig mor" og vil gerne lege og ae lillesøster. Han er sjov og spørger om alt mellem himmel og jord i øjeblikket. Han er vellidt i børnehave og nem at passe (siger Mormor og Morfar). Der er næsten aldrig problemer når vi har ham 1:1 på indkøbsture, cykelture osv.

Vi har problemer med forskellige ting:

F.eks. når han skal gøre alle de kedelige ting morgen og aften tage tøj på, vaske hænder osv. Han flintrer rundt i et meget højt tempo og laver 1000 andre ting end det han skal og jo mere vi siger, at han skal gøre tingene jo mindre gør han det. Tilsidst når vi op i det røde felt, hvorefter han måske gør det han skal, hvis ikke han bare griner og løber videre i sin leg. Det er ligesom om han ikke hører os.

F.eks. skulle vi igår på mor/søn hyggetur og han skulle selvfølgelig tage tøj på inden vi skulle gå. Jeg sagde gentagende gange at han skulle tage tøj på. Jeg sagde at vi ville komme for sent til bussen hvis han ikke kom i sving. Men han legede bare videre. Det endte med at jeg råbte rigtig højt og at vi måtte løbe ned til bussen!

Vi har også problemer med at han ikke respekterer vores grænser. F.eks. er én på toilettet og vil ikke lige forstyrres. Han vil sige noget til én og vil ind på toilettet og vi beder ham pænt om lige at vente til man er færdig på toilettet. Så begynder han at banke og sparke på døren og bliver ...

Annonce

... ved indtil man bliver rigtig, rigtig sur.

Han kan f.eks. også finde på at holde rundt om sin lillesøster (1,2 år). På et tidspunkt begynder hun at pive og vi siger så, at nu er det nok og at når hun siger sådan kan hun ikke lide det mere. Oftest bliver han bare ved at holde rundt om hende også når hun begynder at græde. Tilsidst må vi fysisk fjerne ham fra hende, hvorefter han bliver vred og f.eks. slår os eller hende. Denne konflikt har vi måske 10 gange om dagen.

Vi er meget opmærksomme på at respektere når han siger "nej" og snakke med ham om hans følelser.
Vi har også problemer med hans temperament. Når vi giver ham et nej, bliver han rasende. Han kan finde på at sparke og slå os og råbe meget højt.

Jeg synes vi har gjort en masse for at afhjælpe alt dette. F.eks. givet ham særligt meget opmærksomhed (hvilket jeg faktisk generelt synes vi gør) vi har også lavet husregler efter den metode du har anvist til andre forældre. Vi prøver at give ham anvisninger på hvordan han kan handle anderledes f.eks. hvordan han kan lege med lillesøster. Vi prøver at være ret konsekvente, men lytter samtidig til hans argumenter. Vi har også indført Time out når det bare er kørt helt op og han f.eks. slår eller sparker.

Vi havde også på et tidspunkt et stjernesystem som skulle afhjælpe sengelægningen da det var dér de fleste problemer indtraf. Han fik 2 stjerner når han kunne overholde 4 regler ved sengelægning og ved 20 stjerner fik han så en præmie. Dette gik fint en periode men efter et stykke tid, var det ikke længere interessant og han gjorde igen "som det passede ham" (han er ikke særlig materielt interesseret).

Vi har prøvet slet ikke at skælde ud og næsten ikke irettesætte. Vi giver ham konsekvenser som f.eks.: Hvis du fjoller rundt og ikke kommer igang med dit nattøj, så er der ikke tid til godnathistorie.

Men ligenu synes jeg bare ikke at jeg kan finde på flere ting der kan hjælpe. Håber at du kan hjælpe med nogle gode råd til os.

Hilsen J.B.

PS. Jeg har til tider tænkt på om han skulle have nogle ADHD træk, men da der ikke er problemer i børnehaven eller når han ellers bliver passet, kan det vel ikke være tilfældet?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie