Svar: Uld undetøj og vand versus mælk i grød
15. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Maibrit
Man kan så vidt jeg ved godt skifte mellem uld og bumuldsundertøj, alt efter vind og vejr, om barnet er inde eller ude, barnets alder osv.
En gammel huskeregel lyder at man skal bruge uldundertøj i de måneder der slutter med r: September, oktober, november, december, januar, februar - altså de måneder hvor de ofte er mest blæst, rusk og regn, de måneder som er mest kolde ...
Uld har den fordel at det kan transportere sved væk, så barnet holdes bedre tør. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt. Der er ingen tvivl om at uld er godt til at holde små børn varme og selvom barnet sveder, så vil barnet fortsat blive holdtvarm og tør og uld hjælper således barnet til at holde en stabil temperatur.
Uld er derfor også godt at bruge til børn der er meget tynde, meget slanke og som måske mangler fedtlag i kroppen, da det hjælper barnet til bedre at holde varmen. Faktisk siger man at uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld.
Man skal være opmærksom på at børn er forskellige og også har det forskelligt med varme. Nogle børn har brug for at være pakket ekstra ind, de fryser tit, er måske ofte forkølede og småskranter lidt, andre børn har det i forvejen rigtig varmt og smider tøjet så snart de kan komme til det - og de behøver ikke at blive pakket ekstra ind, de behøver ikke uldundertøj. Det er vigtigt at små børn ikke overophedes og derfor vil uld for nogle børn altså godt kunne blive for varmt - også selvom ulden som udgangspunkt er godt til at varmeregulere ...
Man skal også være opmærksom på at børn med børneeksem og deraf irriteret hud ofte vil have det svært med uldundertøj. Det vil irritere deres hud ekstra meget og vil gøre at huden klør mere og det er der jo ikke grund til at udsætte barnet for. Hvis man har et barn med børneeksem og som samtidig ofte har tendens til lidt snue osv. hvorfor man gerne vil give barnet den ekstra varme som uld giver, så vil det være en god idé at give barnet bomuld inderst og så bruge uld uden på tøjet i form af en trøje eller lignende.
Der er ingen faste regler omkring brug af uldundertøj eller ej, det afhænger meget af hvad det er for et barn man har, om det er et barn der fryser og let bliver kold, om det er et barn som ofte skranter med forkølelse osv. så kan ulden i vinterhalvåret være udmærket. Men er det et barn som generelt har det meget varmt, som sjældent er forkølet osv. eller et barn med børneeksem, så bør man bruge bomuld.
Med hensyn til grød og mos, så er det som udgangspunkt en rigtig god idé at bruge mælk i grød og mos. Både fordi mælken er med til at energiberige skemaden ekstra, hvilket er vigtigt, men også fordi mælken kan være med til at gøre konsistensen lidt mere lind og lækker ...
Man kan lave grøden på to måder. Man kan enten koge grødmel med vand og tilsættes modermælk eller modermælkserstatning og fedtstof eller man kan lave det på 100 pct drikkeklar modermælkserstatning og behøver så ikke bruge ekstra fedtstof.
Hvis der er tale om et barn med mælkeallergi, så vil man naturligvis godt kunne lave grød eller mos helt uden mælk. Det er dog stadig en god idé at bruge brystmælk eller specialerstatning i grøden.
Så generelt er det altså en god idé at bruge mælk i grød og mos og ikke kun lave det på vand.
Jeg håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål - du kan i øvrigt finde rigtig gode opskrifter på grød og mos i sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" som du kan købe på apoteket :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske