Svar: Lang tid om at få tænder
14. oktober 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Charlotte
Det er helt normalt det du fortæller. Nogle børn får tænder meget tidligt, enkelte børn fødes faktisk med tænder, og andre børn får de første tænder, når de er et år.
De børnetandlæger jeg har talt med er enige om at tidligt tandfrembrud ikke nødvendigvis er en fordel, snarere tværtimod. De siger at det er godt for tænderne, tændernes styrke og holdbarhed, hvis barnet får dem sent - det vil sige efter mælkeperioden. Det er ikke så godt for tænderne, at man ammer om natten, fordi modermælk indeholder en del sukker, som naturligt vil ligge omkring tænderne om natten i mælkeperioden ... Derfor siger tandlægerne, at jo senere tænder, jo bedre :o)
Hvornår barnet bliver indkaldt til børnetandplejen første gang er forskelligt fra kommune til kommune. Nogle steder er første indkaldelse når barnet er 1½ år, andre steder først omkring 3 års alderen. Hvordan det er hos jer, tør jeg ikke sige. Men indkaldelsen vil normalt komme af sig selv :o)
Håber ovenstående giver lidt ro, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske