Svar: Kan jeg ødelægge min datters tarmsystem

14. oktober 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mette

Tillykke med din datter :o)

Det lyder som en god idé at du ikke drikker Thea Bona te, nu hvor du ammer, din datter reagerer jo tydeligvis på dit indtag og generelt gælder at en del urteteer faktisk giver barnet ondt i maven og generel maveuro. Derfor er det fint at du er gået over til mikrolax, en anden mulighed er naturligvis movicol, laktulose eller lignende som skal drikkes ...

Selvom Ida reagerer på din mælk, når du drikker Thea Bona te, så er det stadig meget små mængder der er blevet overført til hende og jeg kunne ikke forestille mig at det på nogen måde har skadet eller vil give langvarige konsekvenser.

Derimod tænker jeg, at det faktisk er helt naturligt at din datter har lidt længere tid imellem sine afføringer nu, netop fordi hun har den alder hun har. De første uger efter fødslen, vil det ofte være sådan, at barnet stort set skal skiftes, hver gang det bliver ammet - hvergang der kommer noget ind, så kommer der også noget ud. Men i takt med at barnet bliver ældre og tarmsystemet modnes, så begynder barnet at optage næringen fra maden på en anden måde og da der stort set ingen affaldsstoffer er i modermælk, så går der længere tid imellem afføringerne.

Det sker ofte imellem 6-9 ugers alderen, at man oplever, at der pludselig kan gå flere dage imellem barnets afføringer og det er helt normalt. For børn der bliver ammet kan der således godt gå 7-10 dage imellem afføringer uden at man behøver gøre noget ved det. Det handler altså om at barnet optager alt næring fra mælken og der ikke er affaldsstoffer, som skal ud.

Man skal ...

Annonce

... naturligvis vurdere, hvordan barnet har det. Hvis barnet har det dårligt med den manglende afføring, hvis barnet tydeligt har ondt i maven, græder rigtig meget, hvis det gør ondt, når afføringen kommer osv. så er det uhensigtsmæssigt at der går så lang tid og så er det vigtigt at give barnet lidt laktulose for at holde maven igang. Men at der går 3-4 dage imellem afføringer er altså helt normalt og ikke noget du skal tillægge dit indtag af Thea Bona te... :o)

Hvis Ida virker smerte forpint på grund af forstoppelse og du fornemmer at hendes indtag af mad går ned osv. som tegn på stop i maven, så er det vigtigt at du hjælper hende med at holde maven igang. Det gør du i første omgang ved at give hende mavemassage, cykle med benene osv. og så ved at tilbyde hende laktulose - her kan hun få 1 ml pr kg hun vejer og gerne fordelt på to doser. Det vil sige, at hvis hun f.eks. vejer 6 kg, så kan du give hende 3ml aften og 3ml morgen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Men som sagt - 3-4 dage imellem afføringerne i 2 måneders alderen, det er helt normalt og der er ingen grund til at panikke eller begynde at give hende afføringsmiddel, hvis hun i øvrigt trives og virker til at have det godt :o)

Barnets tarmsystem udvikles hele tiden fra fødslen og frem. Der sker ændringer både når barnet er 1 måned, 2 måneder, 3 måneder osv. og man siger normalt at barnets mave- og tarmsystem tidligst er modent til anden mad end mælk, når barnet er 4 måneder. Det er blandt andet derfor man ikke anbefaler skemad før barnet er mellem 4-6 måneder gammelt.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder