Brev:
Vågner tidligt og vil ikke sove mere
14. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Vågner tidligt og vil ikke sove mere
Hej Helen !
Jeg skriver til dig ang. vores datter Clara - eller nærmere ang. hendes sovevaner! Hun er begyndt de sidste par uger at vågne lige omkring kl.4. Førhen kunne vi bare tage hende ind i vores seng hvorefter hun sov videre, men nu vil hun slet ikke ligge ned. Når vi prøver at putte hende græder hun. Det eneste der virker er at gå med hende i armene til hun sover, men så snart vi lægger hende fra os er hun lysvågen igen :-(
Vi er lige stoppet med flasken til natten så nu får hun slet ikke flaske, men hvis det hele "ramler" om natten har vi haft succes med at få hende til at falde i søvn med flasken. Hun spiser godt i løbet af dagen, så jeg tror ikke det skyldes sult at hun græder. Derfor har jeg brug for andre "værktøjer" til at få hende til at sove igen så vi ikke får lavet nogle dårlige vaner i de meget tidlige timer!
Hvis vi overgiver os og står op med hende fx. kl.5 er hun slet ikke udhvilet !
Hendes døgnrytme ser nu sådan ud:
kl.6.30 - godmorgen
kl.7 - havregrød m. frugt og mælk af kop
kl.7.45 - i vuggestuen
kl.9 - frugt
ml.9-10 - lægges til lur - ca. ½-1 time
kl.11 - frokost
kl.14 - eftermiddagsmad
kl.15 - sover eftermiddagslur enten i vuggestuen eller hjemme. Ca. 1 time.
kl.18 - aftensmad - alm. familiemad
kl.19-19-30 - Godnat.
Når hun skal puttes falder hun til ro ca.15 min hos en af os hvor vi synger for hende og når hun er faldet helt til ro (uden at sove) lægger vi hende i seng med hendes bamse og synger for hende til hun sover. Enkelte aftner vil hun ikke lægges før hun sover helt og det har vi accepteret nu hvor vi lige har droppet natflasken.
Nogle nætter sover hun så helt indtil kl. 6 uden problemer og andre nætter har vi altså vores "kl.4 kamp" !
Hun er en glad og skøn pige og hun er begyndt at gå for ca. 1 mdr. siden og pludrer på livet løs med enkelte forståelige ord.
Jeg håber du kan hjælpe os med nogle værktøjer så vi kan sove bare lidt længere alle sammen !
Hilsen Rikke