Brev:
Kan jeg ødelægge min datters tarmsystem
14. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Kan jeg ødelægge min datters tarmsystem
Hej Helen
Jeg blev den 15. august mor til en skøn datter - jeg er 42 år - og hun er i den grad et ønskebarn:-)
Jeg har dog en stor bekymring, som jeg håber, at du kan hjælpe mig med.
Jeg er efter min mors udsagn født med træg tarm, og har lige fra jeg kan huske, ikke kunne komme på toilettet, men har ofte gået i ganske mange dage, inden der skete noget.
Da jeg blev teenager opdagede jeg Thea Bona (fra Nutana), en urtethe, som jeg begyndte at drikke - dagligt. Jeg har prøvet alt - lige fra jeg var ung - dyrket/dyrker motion, spiser sundt, drikker rigtig meget vand osv. Har forsøgt med magnesia m.v. Jeg har forsøgt mig hos akupunktør, zoneterapeut og andre alternativer - alt uden held.
Er fuldt ud klar over, at jeg ikke har gjort mine tarme noget godt ved at drikke Thea Bona hver aften, men at gå med kronisk forstoppelse er rædselsfuldt.
Jeg har forsøgt utallige gange at lægge teen væk, men hver gang er jeg efter 8-10 dage blevet desperat og har tyet til den 'nemme løsning'.
Nåh - men nu til sagen - for min mave, det er ikke mit problem lige nu - og alligevel er det.
Lige så snart jeg opdagede, at jeg var gravid lagde jeg teen på hylden og tog HUSK hver dag. Ikke fremragende for mit vedkommende, da jeg jo er vant til teen, men lidt kom jeg da på toilettet.
Da jeg havde fået Ida, kontaktede jeg min læge, mht. hvad jeg skulle gøre - idet jeg stadig lider af forstoppelse - og jeg ammer.
Vi havde en snak frem og tilbage om, hvilke produkter der er - og hvad der virker på mig. Jeg spurgte, om jeg måtte drikke Thea Bona og hans svar hertil var, at det var ok, fordi det blot virker i min tarm og ikke i Idas.
Der gik nogle uger, hvor jeg drak teen (som jeg 'altid har gjort'), men blev så pludselig opmærksom på, at Ida i den grad fik hurtigmave og slog nogle gevaldige prutter.
Jeg stoppede med teen, og Idas mave stoppede næsten også med at virke.
Jeg forsøgte så med svesker, men det fik hun virkelig ondt i maven af.
Det jeg er rigtig rigtig bange for er at blive skyld i, at Idas mave heller ikke fungerer, og give hende træg tarm.
Kan jeg have ødelagt Idas tarme ved de uger, hvor jeg har drukket teen.
Har først i fredags hørt, at tarmsystemet først udvikles, når en baby er 4 mdr. - er det rigtigt?
Jeg har fundet frem til et alternativ for mig - noget der hedder Toilax/Microlax - det er stikpiller, men de virker og det bruger jeg nu (er fuldt ud klar over, at det ikke er holdbart, at jeg konstant tager noget afførende, men kan ikke overskue at løse det lige nu).
Men Idas mave er nærmest gået i stå - hun har nu ikke haft afføring i 3 dage (dog er der tissebleer).
Men summa summarum - jeg har lagt Thea Bonaen væk, og tager nu blot stikpillerne, som ikke skulle gå i mælken.
Men hvad skal jeg gøre for at hjælpe Ida - kan næsten ikke bære, når hun ligger og kæmper for at komme af med det.
Skal jeg blot have tålmodighed - skal hun have masser af vand eller?
Håber du kan hjælpe mig med råd og vejledning.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Mette